Blog Categorie: Schade zakelijk
Fout bij autoreparatie kan rampzalige gevolgen hebben
Het wagenpark in Nederland wordt steeds diverser en moderner. Garagebedrijven krijgen daardoor met verschillende en complexe reparaties te maken. Het werk moet bovendien vaak snel uitgevoerd worden. Complexiteit en haast maken de kans op fouten groter. Goed om als adviseur ook dat risico met het garagebedrijf te bespreken.
Elektrische voertuigen zijn een uitdaging voor het garagebedrijf
In Nederland rijden op dit moment ruim 800.000 elektrische auto’s rond. En dat aantal gaat naar verwachting snel stijgen nu de klimaatplannen van het kabinet maatregelen bevatten om het elektrisch vervoer aan te jagen. Wat betekent dat voor garagebedrijven? En op welke nieuwe risico’s moet jij ze als adviseur wijzen?
Verduurzaming bij je klant
Denkt je klant wel aan jou? En nee, ik bedoel dan niet zomaar een bloemetje op je verjaardag. Wat ik wel bedoel: denkt de klant aan jou wanneer hij plannen maakt om te verduurzamen, al dan niet gedwongen door wet- en regelgeving? Weet hij dat jij dé persoon bent om hem te helpen met een overzicht van eventuele aanpassingen en/of nieuwe verzekeringsoplossingen?
Garagebedrijven onderschatten hun brandrisico
Garagebedrijven beseffen niet altijd hoe groot hun brandrisico is en welke preventiemaatregelen ze kunnen nemen om brand te voorkomen. Gerard Woldendorp, Lead Class Underwriter bij MS Amlin, bezoekt deze bedrijven regelmatig. Samen met de ondernemer kijkt hij naar wat er verbeterd kan worden aan preventie. Wat valt hem op?
Zware hagelbui kan compleet wagenpark beschadigen
Een garagebedrijf is meestal niet dagelijks bezig met de gevolgen van klimaatverandering. Want ja, hoeveel last kunnen zij daar nu van krijgen? “Nou, heel veel last eigenlijk,“ aldus Gerard Woldendorp, Lead Class Underwriter van MS Amlin. “Bijvoorbeeld als het hele wagenpark getroffen wordt door een zware hagelbui.”
Cybercrime is een onderschatte bedreiging voor kleine ondernemingen
Cybercrime is een groeiend probleem dat steeds meer bedrijven treft in ons digitale tijdperk. Hoewel er veel over wordt gezegd, blijft het begrip van de risico's en de noodzaak van preventieve maatregelen bij veel ondernemers achter. In deze blog onderzoeken we waarom cybercrime zo'n serieuze bedreiging vormt. We zoomen vooral in op kleine bedrijven, en hoe kleine ondernemingen zichzelf kunnen beschermen tegen deze steeds evoluerende vorm van criminaliteit.
Garagebedrijven vaak doelwit van professionele criminelen
Autodealers verkopen producten die duur zijn, in het zicht staan en gemakkelijk en snel te verplaatsen zijn. De kans dat er auto’s of onderdelen gestolen worden, is dan ook groot. Weet jouw klant met een garagebedrijf hoe groot het diefstalrisico’s is en hoe hij daarmee om kan gaan? Jij bent als financieel adviseur de aangewezen persoon om dit met hem te bespreken. Wat kun je dan aan de orde laten komen?
De gevolgen van een verkeerd verzekerde hoedanigheid
Bij zakelijke verzekeringen is de verzekerde hoedanigheid van de verzekerde belangrijk. Het is bijvoorbeeld noodzakelijk om bij een aansprakelijkheidsverzekering (AVB) helder te hebben wat de verzekerde doet. De omschrijving hiervan moet op de juiste manier op de polis staan. Waarom? Lees snel verder.
Eigenaarsbelang bij een VvE
Er is in Nederland een krapte op de huizenmarkt. Daarom verhuizen huiseigenaren minder snel. In plaats daarvan knappen ze steeds vaker hun eigen woning op. Ook appartementseigenaren doen dat. Hoe beïnvloedt dit de herbouwwaarde van een gebouw van een Vereniging van Eigenaren (VvE)? En het verzekeren van het Eigenaarsbelang? Lees verder voor de uitleg.
Zit de digitale deur van jouw klant op slot?
In een wereld waar digitale deuren vaak wagenwijd openstaan, rijst de vraag of een bedrijf veilig is tegen cybercriminelen. Je leest steeds vaker in het nieuws dat een bedrijf of instantie slachtoffer is geworden van een cyberaanval, hacking of gegevensdiefstal. Geslaagd of niet, dit heeft impact!
Onderscheid maken met een kritische blik
Nog heel even, dan is het weer kerst. Tijd voor twinkelende lichtjes en een prachtig versierd kantoor. Je gaat op bezoek bij het pand van je klant. Hier valt je oog op een wirwar van verlengsnoeren en stekkers. Een potentieel brandgevaar. Ik ben van mening dat het letten op details als adviseur het verschil kan maken. In deze blog vertel ik je daarom over het belang van een kritische blik hebben. En hoe je hiermee het verschil maakt voor je klant!
Pro forma opzeggen: Slimme zet in moderne tijden!
Herinner je je nog de tijden van de fax? In dit digitale tijdperk blijft er, verrassend genoeg, een methode uit de ‘goede oude tijd’ relevant: de pro forma opzegging. Met mijn jarenlange ervaring in het vak, stuitte ik laatst weer op deze oude, maar effectieve methode. Maar wat betekent het? Simpel gezegd, het is een opzegging "zonder verplichtingen”. Je profiteert hiermee van de vrijheid om keuzes te maken. Lees je mee?
Een UBO uitvragen, waarom?
Heb jij al de UBO’s van je zakelijke klant uitgevraagd? Dit kan effect hebben op de verzekeringen van je klant. Financiële instellingen, zoals verzekeraars, mogen geen zaken doen met organisaties waarvan UBO’s niet bij hen bekend zijn. In deze blog leggen we je uit wat een UBO is, waarom UBO’s belangrijk zijn en wat hierin jouw rol is als adviseur.
Iets vergeten? Dat kan je duur komen te staan!
Laatst las ik over een claim op de beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Een hypotheekbemiddelaar werd verweten dat hij een renteaanbod zo lang op zijn bureau had laten liggen, dat de geldigheidsduur was overschreden. Hierdoor was de bank niet langer bereid de aangeboden rente te offreren en moest een nieuw aanbod aangevraagd worden. Claims door vergetelheid kunnen hoog oplopen. Iets over het hoofd zien, kan je dus duur komen te staan. Dat geldt ook voor jou als verzekeringsadviseur.
Het belang van de juiste hoedanigheid verzekeren
Stel: jouw klant breidt zijn werkzaamheden uit of gaat extra, ander werk erbij doen. Dan moet de hoedanigheid van zijn verzekering aangepast worden. Anders is de klant niet goed verzekerd. Je leest alles over hoedanigheid en het belang ervan in deze blog.