Schade zakelijk

Onderscheid maken met een kritische blik

Pascal van Steijn
Teamleider a.i. Serviceteam Zakelijk

Nog heel even, dan is het weer kerst. Tijd voor twinkelende lichtjes en een prachtig versierd kantoor. Je gaat op bezoek bij het pand van je klant. Hier valt je oog op een wirwar van verlengsnoeren en stekkers. Een potentieel brandgevaar.

Ik ben van mening dat het letten op details als adviseur het verschil kan maken. In deze blog vertel ik je daarom over het belang van een kritische blik hebben. En hoe je hiermee het verschil maakt voor je klant!

Een kritische blik vanuit mijn studietijd

De les die ik ruim 35 jaar geleden heb geleerd, komt nog altijd van pas. Als student werkte ik in de bediening van een klein restaurant. De eigenaar had jarenlang in hoog aangeschreven restaurants gewerkt en was daarna voor zichzelf begonnen. Het belangrijkste uit de opleiding die hij mij gaf, was aandacht voor details. Sindsdien let ik altijd met een kritische blik op de details, ook in de verzekeringswereld.

Jouw scherpe oog kan het onderscheid maken in jouw dienstverlenging

Ook bij elektrische installaties speelt jouw advies een rol. Staat er in de polis van jouw klant een garantieclausule voor elektrische installaties? Dan is een keuring doorgaans eens per 5 jaar verplicht. Dit is slechts een momentopname, maar er zijn ook doorlopende verplichtingen. Deze worden niet altijd voldoende nageleefd. Tussentijdse veranderingen aan de elektrische installatie kunnen wel grote invloed hebben; het kan bepalen of een schade gedekt wordt of niet en of een hoog eigen risico wordt toegepast.

Als adviseur zie je regelmatig hoe het bij je klant eraan toegaat. Jouw kritische tussentijdse blik kan schade en ernstige financiële gevolgen voorkomen. Dit heeft mij altijd geholpen in de gesprekken met de ondernemer. Ik geef graag een voorbeeld.

Gevaarlijke kerstverlichting

Een paar jaar terug bezocht ik een ondernemer vlak voor kerst. Zijn kantoor was rijkelijk en sfeervol versierd met lichtjes. Maar: verlengsnoeren waren overbelast door te veel doorgekoppelde stekkers. Dit geeft een verhoogd brandgevaar.

Ik ging in gesprek met de ondernemer. Hij had goed nagedacht over maatregelen en protocollen om brand te voorkomen. Vervolgens wees ik hem op de garantieclausule over elektrakeuringen in zijn verzekeringen (nu bekend als de SCIOS Scope 10). En wat er zou gebeuren als hij hier niet aan voldeed. Toen liet ik hem de aansluiting van de kerstverlichting zien. Hij schrok. Dit was hem niet opgevallen.

We maakten meteen een rondje door het hele pand en hij deed direct verschillende aanpassingen. De kerst is vervolgens zonder schade verlopen. De ondernemer was me dankbaar en onze relatie werd sterker.

Dus, wil jij onderscheidend zijn naar jouw klant?

Dan heb ik een aantal tips:

  • Plan eens een langere afspraak in met jouw klant en loop samen het bedrijf door.
  • Signaleer zaken die niet (meer) op orde zijn en in strijd met de voorwaarden in de polis of clausules.
  • Durf de ondernemer hierop te wijzen. Het is immers in zijn belang.
  • Staat er een elektrakeuring (of risico-inspectie) gepland? Zorg dan dat je hier als adviseur bij aanwezig bent. Dit is heel leerzaam!

Dus: let jij deze kerst op het (juiste) gebruik van verlengsnoeren?

Meer weten of vragen?

Neem dan gerust contact op met je klantteam.

Pascal van Steijn

Pascal is vanaf juli 2023 tot maart 2024 werkzaam geweest bij Nedasco als Teamleider Serviceteam Zakelijk a.i. Hij heeft al meer dan 30 jaar ervaring in de verzekeringswereld en heeft verschillende functies bij verzekeraars, volmachten en bemiddelaars vervuld.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *