Schade zakelijk

Garagebedrijven vaak doelwit van professionele criminelen

Redactie
Nedasco B.V.

Autodealers verkopen producten die duur zijn, in het zicht staan en gemakkelijk en snel te verplaatsen zijn. De kans dat er auto’s of onderdelen gestolen worden, is dan ook groot. Weet jouw klant met een garagebedrijf hoe groot het diefstalrisico is en hoe hij daarmee om kan gaan? Jij bent als financieel adviseur de aangewezen persoon om dit met hem te bespreken. Wat kun je dan aan de orde laten komen?

Echt gebeurd

Een goed gekleed echtpaar stapt de showroom binnen van een autodealer. Hun oog valt op een luxe auto en de man wil dolgraag een proefrit maken. Maar het koppel heeft geen identiteitsbewijs bij zich. Geen probleem, vindt de man. Zijn vrouw kan bij wijze van ‘onderpand’ achterblijven. De eigenaar van de showroom gaat hierin mee. Je vrouw laat je immers niet achter. Toch? Na een uur is de man nog niet terug en meldt de vrouw dat haar tijd erop zit.

Wat blijkt? Zij is een prostituee die voor een uur is ingehuurd om de man te vergezellen naar de showroom. Ze kent de man verder niet. Ze weet niets van zijn intenties. En ze heeft niet gehoord dat de man haar zijn echtgenote noemde. De autodealer zit met de schade: een dure auto is gestolen en de dief is onvindbaar.

De proefrit: procedures vastleggen is belangrijk

Dit voorbeeld laat zien hoe belangrijk het is dat bedrijven procedures vastleggen voor het meegeven van een auto voor een proefrit.

✅ Bijvoorbeeld door standaard om het rijbewijs te vragen en daarvan de voor- en achterkant te kopiëren.

✅ Belangrijk is ook om het rijbewijs te laten controleren op geldigheid. Dat kan bijvoorbeeld via waarschuwingssysteem Elena of bij ORIBI ID-Solutions.

✅ Verder is een proefritformulier geschikt om persoonsgegevens vast te leggen en afspraken over vertrek- en retourtijden te noteren. De klant ondertekent dit formulier. Via Nedasco kan een garagebedrijf het online aan- en afmeldsysteem van garageverzekeraar MS Amlin gebruiken.

Sommige autodealers denken diefstal te voorkomen door zelf mee te rijden met de proefrit. Maar let op: criminelen zijn soms bereid geweld te gebruiken of met een vuurwapen te dreigen. Een mobiele peilzender in de auto is dan veel veiliger en helpt om de gestolen auto snel op te sporen.

Martin's ervaring met de garageverzekering

Martin van Dijken (eigenaar van Sportwagenpolis en deAutoPolis) kreeg vaak de vraag “Doe je ook garageverzekeringen?”. Sindsdien sluit hij deze verzekeringen via Nedasco. Wat is zijn ervaring met de MS Amlin garageverzekering en Nedasco?

Lees meer over Martin's ervaring

Inbraak en vandalisme: hoe groot zijn de risico's?

De meeste garagebedrijven zetten al in op bouwkundige beveiliging om autodiefstal te voorkomen. Ramkraken in showrooms zijn bijvoorbeeld sterk afgenomen. De panden zijn steeds vaker uitgerust met rolluiken, inbraakbestendig glas, camera’s, alarminstallaties en uitrijdbeveiliging. Maar auto’s staan lang niet altijd binnen. Veel garagebedrijven parkeren de auto’s op het bedrijfsterrein. Dan is er vaak een hekwerk om de dieven buiten te houden. Prima als eerste barrière. Maar of het genoeg is?

❗Autodiefstal wordt vaak gepleegd door professionele criminelen die de roof goed voorbereiden.
Zij weten hoe ze het hek kunnen openbreken en er zijn zelfs gevallen bekend waarbij er onder het hek door is gegraven. Daarom is er naast een hek extra beveiliging nodig. Bijvoorbeeld thermische camera’s die een melding sturen naar een alarmcentrale zodra ze iets registreren. De centrale kan real time meekijken en de politie kan direct ingrijpen. De camera’s hebben nog een voordeel. Dieven slaan goed beveiligde bedrijven liever over, want ze willen snel en ongezien hun slag slaan. Een goed beveiligingssysteem werkt daarom ook preventief.

❗Internationaal opererende bendes plegen tegenwoordig op bestelling diefstal van auto-onderdelen.
Verkoopt jouw klant geen nieuwe auto’s? Dat betekent niet dat hij geen risico loopt. Voor dure onderdelen is een dief niet per se op zoek naar nieuwe auto’s. Ook tweedehands auto’s zijn dan interessant. Populair zijn velgen, spiegels, navigatiesystemen, motorkappen, emblemen en BMW-sturen. De onderdelen zijn vaak bestemd voor Oost-Europa waar auto’s gepimpt worden om ze eruit te laten zien als een duur automerk. Maar ook voor andere onderdelen zijn nieuwe toepassingen te verzinnen.

Een garageverzekering biedt uitkomst

Als adviseur bespreek je met de eigenaar van het garagebedrijf natuurlijk ook de verzekeringsoplossingen. Veel verzekeraars hebben de garageverzekering uit de portefeuille gehaald vanwege de grote risico’s. MS Amlin heeft de garageverzekering juist verder ontwikkeld met specifieke aandacht voor preventie. Daarom komt hun risicospecialist persoonlijk langs bij de garagebedrijven. Samen met de ondernemer bespreekt hij waar de risico’s zitten en welke maatregelen ze kunnen treffen om schade te voorkomen.

Nieuwsgierig geworden naar de verzekeringsopties?

Mijn naam is Sjoukje van Kekem en ik ben Consultant Schadeverzekeringen bij Nedasco. Ik vertel je graag meer over de opties voor garageverzekeringen. Plan gerust een afspraak met me in.

Plan je afspraak

Redactie

De redactie van Nedasco werkt samen met verschillende specialisten binnen Nedasco. Ons doel? Interessante en leuke content schrijven voor jou!

Laat een reactie achter