Bij zakelijke verzekeringen is de verzekerde hoedanigheid van de verzekerde belangrijk. Het is bijvoorbeeld noodzakelijk om bij een aansprakelijkheidsverzekering (AVB) helder te hebben wat de verzekerde doet. De omschrijving hiervan moet op de juiste manier op de polis staan. Waarom? Omdat het een van de onderdelen is die bepaalt of er dekking is op de verzekering.
Wat betekent verzekerde hoedanigheid?
Het is de omschrijving op de polis van de verzekerde die aangeeft wat de bedrijfsactiviteiten zijn. De juiste beschrijving bepaalt of een verzekeraar de risico’s wil verzekeren en onder welke voorwaarden. Een niet passende omschrijving van de hoedanigheid kan gevolgen hebben voor de dekking.
Een praktijkvoorbeeld
Een verkeerde hoedanigheid op de polis kan grote gevolgen hebben. Dit blijkt uit een dramatische gebeurtenis in een wolvenverblijf.
Op een mooie dag besluit een moeder met twee kinderen van vijf en acht jaar een bezoek te brengen aan een themapark. Vooraf belt ze met het park om te vragen of zij met haar kinderen het wolvenpark kan betreden. Er wordt aangegeven dat dit onder begeleiding van mensen van het park kan. Wel gebeurt dit onder eigen risico, wat ook beschreven staat op de website van het themapark.
In het wolvenverblijf gebeurt er een tragisch ongeluk. Het kind van vijf wordt gegrepen door een van de wolven. De moeder slaagt er uiteindelijk in de wolven weg te jagen, maar wordt zelf ook gebeten. De moeder en het kind moeten meerdere keren worden geopereerd en zitten met een psychologisch trauma. Ze stellen het park aansprakelijk en het park doet een beroep op hun aansprakelijkheidsverzekering.
De rechter oordeelt uiteindelijk dat het park aansprakelijk is voor de schade. Ook bepaalt de rechtbank dat uit de verzekerde hoedanigheid niet blijkt dat het toelaten van bezoekers in het wolvenverblijf tot de verzekerde activiteiten behoort. De verzekerde hoedanigheid van het park was opgegeven als: ‘eigenaar/ exploitant van een thema-/familiepark inclusief biologische tuinen, theehuis/lunchroom, kinderboerderij alsmede wolvenopvang op een afgesloten terrein’.
De verzekeraar is bij de aanvraag ook niet op de hoogte gebracht van de betreffende bedrijfsactiviteit. Het recht noemt dit “oog in oog met de wolven”.
Dit toont dus aan hoe belangrijk het is om goed te weten waar je klant mee bezig is.
Jouw rol als adviseur
Bij de aanvraag van een verzekering moet je als adviseur een duidelijk beeld hebben van de activiteiten van de verzekerde. Dit betekent dat je moet weten wat ze dagelijks doen en hoe dit hun risico’s beïnvloedt. Waarom is dit belangrijk? Ten eerste zorg je er zo voor dat alle relevante activiteiten van je klant juist zijn verzekerd. Ten tweede stelt het ons, en de verzekeraar, in staat om de risico’s correct te beoordelen en te bepalen hoe deze het beste verzekerd kunnen worden.
Blijf ook alert wanneer de hoedanigheid van je klant wijzigt. Bijvoorbeeld wanneer een bakker besluit om op een bedrijventerrein belegde broodjes te bezorgen, of wanneer een kapper een pakketophaal-/afleverpunt begint. De klant beseft niet altijd dat de hoedanigheid van hun werkzaamheden verandert. Het heeft dus invloed op hun dekking.
Bedrijventool
In onze bedrijventool vind je een overzicht met verzekeringsproducten van meerdere verzekeraars die verschillende hoedanigheidslijsten hanteren. Soms gaan ze uit van de SBI-codes van de KVK en anderen hebben hun eigen lijsten hiervoor. Een begripsomschrijving van de SBI code (en/of hoedanigheid) kun je vinden op www.sbi.cbs.nl.
Nog niet bekend met onze Bedrijventool?
Geef je dan op voor een demonstratie. Sjoukje vertelt je graag meer.
Tot slot
Als intermediair zit je letterlijk aan tafel met je klant. Jij kent hen het beste en begrijpt precies wat zij doen. Daarom ben jij dé persoon om samen met je klant de perfect passende verzekerde hoedanigheid te kiezen, afgestemd op hun bedrijfsactiviteiten. We snappen dat het soms een uitdaging kan zijn om tot de juiste hoedanigheid te komen. Maar jij hebt de sleutel in handen om dit puzzelstukje op zijn plek te leggen.
Maak je geen zorgen als je twijfelt of de juiste omschrijving niet kunt vinden. Wij staan klaar om samen met jou de perfecte oplossing te vinden. Het enige wat we van jou nodig hebben, is de juiste informatie over je klant.
Meer weten of vragen?
Neem dan gerust contact op met je klantteam.