Procedure

Betaalachterstand

Het kan gebeuren dat jouw klant niet genoeg saldo op zijn/haar rekening heeft staan. Dan lukt het ons niet om de premie te incasseren. Het kan ook gebeuren dat een klant een keer vergeet de premie over te maken. In beide gevallen is er sprake van een betalingsachterstand. Op deze pagina lees je wat er in zo’n situatie gebeurt en wat jouw klant kan doen.

Wat doen wij bij een betalingsachterstand?

  1. Je klant ontvangt een herinnering om het openstaande bedrag te betalen. Na ontvangst heeft je klant nog 14 dagen om het openstaande bedrag te betalen.
  2. Betaalt je klant niet binnen de termijn? Dan is hij niet meer verzekerd. Je klant blijft wel verplicht om premie te betalen. Daarnaast ontvangt je klant een aanmaning.
  3. Blijft de premie na de aanmaning onbetaald? Dan volgt een ingebrekestelling.
  4. Blijft de premie na de ingebrekestelling onbetaald? Dan schakelen we een extern incassobureau in, namelijk Bos Incasso.
  5. Volgt er geen betaling? Dan beëindigen we de verzekering.

Eventuele incassokosten worden bij het factuurbedrag opgeteld.

Hulp nodig bij een betalingsachterstand?

Wij helpen je graag. Neem contact met ons op via 033 - 467 09 20.

Wat kan jouw klant doen bij een betalingsachterstand?

De openstaande premie direct betalen?

Dat kan via rekeningnummer NL98 ABNA 0513 8044 98 t.n.v. Nedasco B.V. Vermeld daarbij altijd het factuurnummer. Je kan ook een iDEAL betaallink opvragen.

Nog niet betalen, maar nog geen brief ontvangen van Bos Incasso?

Neem dan contact met ons op via 033 – 467 09 20.

Al een brief ontvangen van Bos Incasso?

Dan loopt het contact over de betalingsachterstand via hen. Bos Incasso is bereikbaar via (088) 267 00 00. Zij helpen jouw klant verder.

Hulp nodig of vragen?

Wij staan voor je klaar. Neem contact op via 033 – 467 09 20.

Tip

Geldfit

Zit het voor jouw klant financieel even tegen? Of heb je het gevoel dat dit misschien gaat gebeuren? Er is online veel hulp te vinden. Kijk bijvoorbeeld eens op www.geldfit.nl, aan de hand van een anonieme test wordt er gekeken van welke hulp jouw klant gebruik kan maken. Er is wellicht meer mogelijk dan gedacht en zo staat jouw klant er niet alleen voor.

Ga naar Geldfit

Veelgestelde vragen

...en antwoorden

Wat gebeurt er bij een motorrijtuig?

Als de premie binnen de termijn van de herinnering niet betaald wordt, wordt het kenteken afgemeld bij de RDW. Het motorrijtuig is dan onverzekerd. De Dienst voor het Wegverkeer (RDW) checkt regelmatig of alle geregistreerde motorrijtuigen zijn verzekerd. Is dat niet het geval? Dan ontvangt je klant van de RDW een boete van honderden euro’s. Je bent namelijk wettelijk verplicht je motorrijtuig te verzekeren.

Wanneer stopt de dekking van de verzekering?

De dekking van de verzekering stopt wanneer de premie 14 dagen na de eerste herinnering niet betaald is. In de herinneringsbrief die je klant ontvangt staat de uiterlijke betaaldatum vermeld. De dekking vervalt met terugwerkende kracht. Er kunnen dus geen claims ingediend worden vanaf het moment dat de premie betaald had moeten zijn.

Wat zijn de mogelijke gevolgen van betalingsachterstanden?

Door het niet (op tijd) betalen van de premie loopt jouw klant de volgende risico’s:

  • De dekking van de verzekering stopt.
  • De verzekering wordt beëindigd (wanneer de premie helemaal niet betaald wordt).
  • In het Centraal Informatie Systeem worden de gegevens opgenomen met de vermelding dat je klant de betaalverplichtingen niet is nagekomen. Andere verzekeraars kunnen dit systeem inzien. Dit kan voor moeilijkheden zorgen bij het aanvragen van een (nieuwe) verzekering.

Betaald! Wanneer is jouw klant weer verzekerd?

Jouw klant is 24 uur na ontvangst van de betaling weer verzekerd. Dit geldt ook voor de motorrijtuigenverzekering.

Hulp nodig?

Wij denken graag met je mee. Neem contact met ons op via 033 – 467 09 20. In dit protocol van het Verbond van Verzekeraars lees je onze verplichtingen.