Schade zakelijk

Pro forma opzeggen: Slimme zet in moderne tijden!

Pascal van Steijn
Teamleider a.i. Serviceteam Zakelijk

Herinner je je nog de tijden van de fax? In dit digitale tijdperk blijft er, verrassend genoeg, een methode uit de ‘goede oude tijd’ relevant: de pro forma opzegging. Met mijn jarenlange ervaring in het vak, stuitte ik laatst weer op deze oude, maar effectieve methode. Maar wat betekent het? Simpel gezegd, het is een opzegging “zonder verplichtingen”. Je profiteert hiermee van de vrijheid om keuzes te maken.

Hieronder leg ik het verder uit. Lees je mee?

Wat betekent 'pro forma' precies?

Laat ik beginnen met de juridische uitleg. ‘Pro forma’ betekent letterlijk ‘voor de vorm’. Neem de pro formafactuur als voorbeeld. Er hangen geen rechten en plichten aan vast. Oftewel, de klant is niet verplicht deze te betalen en de factuur kan nog gewijzigd worden. Zo zit het ook met een pro forma opzegging.

Wanneer is een pro forma opzegging handig?

Stel je eens voor: je bent in gesprek met een mooie onderneming over hun verzekeringsportefeuille. Dit gaat niet over simpele risico’s, maar over ingewikkelde zaken die echt maatwerk vereisen. Spannend, nietwaar?

De ondernemer ziet het wel zitten en geeft je groen licht om een voorstel te doen. Jij gaat vol energie in gesprek met verzekeraars of risicodragers. Je wijst erop dat een tijdig voorstel belangrijk is. Waarom? Omdat sommige lopende verzekeringen al 2 maanden voor de jaarlijkse contractvervaldatum opgezegd moeten worden.

Maar dan … stilte. Geen voorstel van de verzekeraar. De klok tikt, en de ondernemer zit met zijn handen in het haar; geen voorstel betekent geen beslissing. De huidige verzekeringen kunnen misschien niet op tijd opgezegd worden. Alle moeite lijkt voor niets geweest.

In zo'n situatie komt een pro forma opzegging als geroepen!

Als adviseur geef je een seintje aan de verzekeraar dat je van plan bent de verzekering(en) op te zeggen, met respect voor de contractuele opzegtermijn. Maar de klant behoudt het recht om van gedachten te veranderen en de verzekering(en) toch te verlengen.

Wat betekent dit voor jouw klant? Nou, het geeft de ruimte om een weloverwogen beslissing te nemen, zonder gehaast te zijn door de opzegtermijn. Minder stress en meer tijd om de opties te overwegen!

Wil de klant de verzekering(en) ergens anders onderbrengen, dan heeft hij tot de dag voor de jaarlijkse contractvervaldatum om de verzekeraar hierover in te lichten. Dit geldt ook als hij besluit om de huidige verzekering(en) toch te verlengen.

Dus, in tijden van onzekerheid en tijdsdruk, onthoud goed:

  • Een pro forma opzegging geeft flexibiliteit
  • Het zorgt voor rust
  • Het geeft jouw klant de tijd om beslissing(en) te nemen

Wil je meer weten over een pro forma opzegging?

Neem gerust contact op met je klantteam.

Pascal van Steijn

Pascal is vanaf juli 2023 tot maart 2024 werkzaam geweest bij Nedasco als Teamleider Serviceteam Zakelijk a.i. Hij heeft al meer dan 30 jaar ervaring in de verzekeringswereld en heeft verschillende functies bij verzekeraars, volmachten en bemiddelaars vervuld.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *