In een wereld waar digitale deuren vaak wagenwijd openstaan, rijst de vraag of een bedrijf veilig is tegen cybercriminelen. Je leest steeds vaker in het nieuws dat een bedrijf of instantie slachtoffer is geworden van een cyberaanval, hacking of gegevensdiefstal. Geslaagd of niet, dit heeft impact!
In deze blog leg ik je uit hoe het zit met de kosten en aansprakelijkheid als jouw klant te maken heeft met cybercrime.
De beweegredenen van een cybercrimineel
Een cybercrimineel heeft vaak verschillende motieven. De belangrijkste twee zijn het verhogen van status en het verdienen van geld. Het succesvol kunnen hacken van (grote) bedrijven zorgt namelijk voor status en naamsbekendheid binnen de cyberwereld. Dit jaar waren bijvoorbeeld Landal GreenParks, KLM en de KNVB een doelwit.
Belangrijke cijfers
Niet alleen grote bedrijven kunnen het doelwit worden. Wist je dat gemiddeld 62% van de Nederlandse bedrijven te maken krijgt met phishing* of social engineering**-aanvallen. Bij 52% van deze beveiligingsinbreuken ging het om hacking en bij 28% om het plaatsen van kwaadaardige software (malware).
Het opvallendst is dat een bedrijf per week gemiddeld 300 tot 600 hacking-aanvallen ondergaat. Bij bedrijven in de IT-sector kan dit oplopen tot wel 1000 hacking-aanvallen. Maar niet alleen bedrijven moeten oppassen. Ook het privénetwerk van jouw zzp-relatie is een doelwit en is vaak minder goed beveiligd.
*Bij phishing proberen criminelen door e-mail iemand naar een valse website te lokken. Daar worden vaak gegevens gestolen van deze persoon. Â
**Bij social engineering manipuleren cybercriminelen door in te spelen op angst, hebzucht, onwetendheid en vertrouwen van mensen om vertrouwelijke informatie te achterhalen.
Mijn eigen ervaring met cyberveiligheid
Ik let zelf ook op de veiligheid van mijn internet thuis. Hoe doe ik dit? Ik log thuis regelmatig in op mijn router. Deze heeft geavanceerde software en houdt bij wat er gebeurt. Uit de logbestanden blijkt dat er gemiddeld 2 Ă 3 keer per dag een hackpoging wordt gedaan. Dit vind ik best beangstigend, want het laat zien dat iedereen, ook thuis, risico loopt op cyberaanvallen.
Mijn klant is slachtoffer geworden: Hoe zit het met de kosten?
Wanneer jouw klant het slachtoffer is geworden van een cyberaanval, heeft dat financiële gevolgen. Deze kosten en gevolgen variëren van het beperken van schade, het herstellen van data en systemen, tot reputatieschade en bedrijfsstilstand. Soms kunnen er nog extra schadevergoedingen bijkomen, vooral als er sprake is van aansprakelijkheid.
Daarnaast zijn er kosten en claims die niet altijd gedekt worden door de reguliere bedrijfsverzekeringen. Wanneer jouw klant geen cyberverzekering heeft, is jouw klant dus zelf aansprakelijk voor de kosten. Voor een klein bedrijf kan dit dus al snel oplopen, tot soms wel bijna € 40.000,-. Gelukkig heeft Nedasco een oplossing voor jouw klanten.
Creëer veiligheid met de cyberverzekering van Hiscox
Met de CyberClear by Hiscox worden de gevolgen van hacking, systeeminbraak, verloren data, gegevensdiefstal en andere vormen van cybercrime voor jouw klant gedekt. De financiële (gevolg)schade voor jouw klant wordt ook beperkt. De dekking voor cyber bestaat uit een standaarddekking. Die je kunt aanvullen met twee losse bedrijfsschadedekkingen. Je vindt deze sinds oktober in onze Bedrijventool.
Meer weten of vragen?
Neem dan gerust contact op met je klantteam.