ONDERSTEUNING BIJ HET ONDERNEMEN

4 kansen om als adviseur te benutten tijdens deze coronacrisis

Bert Bouwmeester

8 april 2020

🕑 6 min. lezen

Download de whitepaper ‘Effectief Adviesgesprek’ »

Als verzekeringsadviseur heb je een belangrijke functie. Je bent verantwoordelijk voor het juiste verzekeringsadvies voor al jouw klanten. Dat is niet niks.

Want als een klant niet goed verzekerd is, kan dit grote gevolgen hebben. Vooral nu er sprake is van een calamiteit waar niemand rekening mee heeft gehouden. Maar juist in
deze moeilijke kun jij jouw toegevoegde waarde als verzekeringsadviseur laten zien. Mensen zijn onzeker over de toekomt. Hebben ze straks nog werk, blijven zij gezond en
hebben ze alles wel goed geregeld? Ook bij bedrijven verandert er veel: medewerkers werken thuis, panden staan leeg en ondernemers proberen te overleven door andere bedrijfsactiviteiten te ontplooien. Restaurants gaan bezorgen, een webshop wordt geopend, de productielijn wordt gebruikt voor andere toepassingen…

Sommige verzekerden denken zelf actief na en anderen kunnen juist wat hulp gebruiken. Dat is precies het moment waar jij je kunt profileren als hun adviseur! In deze blog lichten we 4 kansen uit die jij kunt benutten als adviseur gedurende deze coronacrisis.

1. Neem je portefeuille onder de loep

Dit is het moment om alle achterstanden weg te werken die je (misschien wel in de loop der jaren) hebt opgebouwd. Bekijk eens of je klanten nog goed verzekerd zijn en als er indicaties zijn dat dit niet het geval is, neem proactief contact met ze op. Meer daarover bij punt 2.

Bij het analyseren van je portefeuille kun je van alles ontdekken. Zoek hierbij commerciële haakjes waar je op in kunt spelen in contact met je klant. Bijvoorbeeld een risico-inventarisatie op afstand of een hoedanigheids-wijziging. Juist in deze economisch onzekere tijden is het aanbieden van extra of nieuwe dienstverlening aan je klant dé manier om ze aan je te binden en jezelf te onderscheiden ten opzichte van andere adviseurs. Laat weten wat klanten aan je hebben.

Gratis of tegen betaling?
Denk daarbij wel goed na of jouw dienstverlening nu gratis is of tegen betaling. Het maken van een analyse neemt veel tijd in beslag en is zeker wat waard, maar met een (tijdelijke) gratis service kun jij jezelf op de kaart zetten en haakjes maken naar betaalde dienstverlening ná deze service. Kijk maar eens hoe andere partijen dat nu doen in de branche.

Risk Explorer
Het maken van een risico-inventarisatie is een tijdrovende en dus kostbare klus. Een risico-analysetool kan jou hierbij dus enorm helpen. Onze partner Risk Explorer geeft tot en met 1 juni 2020 gratis gebruik van hun risicoanalysetool cadeau. Wellicht een suggestie om deze crisisperiode te gebruiken om je hier in te verdiepen. Meld je hier aan.

2. Communiceer met je klanten

Oké, dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar nu (en eigenlijk altijd) is dé tijd om goed te communiceren met jouw klanten. Ze hebben nu, misschien wel meer dan ooit, behoefte aan kennis en contact.

  • Kennis over producten: Hoe zit het met hun reisverzekeringen? Wat wordt er gedekt door hun Verzuimverzekering of AOV? Zijn zij zich er van bewust dat zij door mutaties in hun bedrijfsmatige hoedanigheid onverzekerd kunnen zijn?
  • Contact: het zijn mensen, die net als iedereen, twijfels en onzekerheden hebben. Die kun jij bij ze wegnemen (op het gebied van verzekeren dan).

Bovenstaande punten zijn mooie haakjes om nieuwe kansen te ontdekken waar je als adviseur op in kunt spelen.

Hoe communiceer je het beste met jouw klanten?
Daar is eigenlijk geen hapklaar antwoord op. Elke portefeuille is anders, ieder persoon is anders. Maar je hoeft helemaal geen rare bokkesprongen te maken om goed met jouw klanten te communiceren.

Kijk allereerst naar de manier waarop je normaal gesproken al communiceert met jouw klanten. Daar zijn ze aan gewend. Is dat via telefoon? Dan bel je ze op! Communiceer jij eigenlijk altijd per mail? Zorg dan dat ze op die manier op de hoogte blijven.

Wij hebben een aantal handige e-mails ontwikkeld die je zo kunt gebruiken om naar jouw klanten te sturen. Deze zijn te vinden op Nedasco.nl/coronavirus onder Tools & Kennis. Uiteraard vrij aanpasbaar naar iets wat meer bij jouw stijl past.

 

Download de whitepaper ‘Effectief Adviesgesprek’

In deze whitepaper krijg je praktische handvatten voor een goed adviesgesprek.

3. Zet een stapje extra: uit je comfortzone

Misschien heb je nu wel wat tijd over, dan is dit ook het moment om uit je comfortzone te stappen en wat nieuws te proberen, uiteraard in het belang van jouw klanten. Omdat er in de huidige periode over het algemeen niet actief klanten kunnen worden bezocht, zijn de meeste actieve klantcontacten per telefoon of videobellen. Sommige adviseurs zweren al bij videobellen, voor anderen is het nog een drempel. ANVA stelt, in samenwerking met AdFiz, hun tool SafeBay t/m 1 juni 2020 gratis beschikbaar:

Onze partner Future of Finance biedt hun tool Finly aan met 20% korting voor onze klanten:

4. Relatiebeheer

Alles in jouw functie als financieel adviseur draait om menselijk contact en het opbouwen van een relatie. Mensen die een relatie met elkaar hebben, weten dingen van elkaar. En wat moet je doen om dingen te weten te komen? Juist, vragen stellen! En op welke manier kun je vragen stellen? Door te bellen, mailen en advies op afstand te geven. Eigenlijk alles dus wat we al eerder hebben benoemd. Daarbij kun je het natuurlijk ook een commercieel sausje geven, als je dat gepast vindt. Jelle Bartels van onze partner Next Step Factory schreef er al eerder over in zijn blog ‘Actief onderhoud is de sleutel tot succes’.

Wees menselijk

In deze blog diverse tips & tricks om deze periode, waar het einde nog niet van vaststaat, gezamenlijk goed door te komen. Wellicht maak je al gebruik van alle genoemde adviezen
en anders hebben wij je hopelijk op het goede spoor gezet.

Het staat of valt met intermenselijke relaties. Een relatie bellen om te vragen hoe het met
hem/haar gaat heeft in deze periode meer impact dan alleen maar met een doel te bellen.
Een “Hoe gaat het met je?” geeft in veel gevallen een verdieping van de bestaande relatie en nieuwe inzichten die later zakelijk opgepakt kunnen worden.

Veel succes gewenst in het onderhouden van jullie relaties en blijf vooral gezond.

 

Over de auteur

Bert Bouwmeester is onze landelijke Key Accountmanager. Hij haalt het meeste plezier uit het nauwe contact met onze klanten. Met hen nadenken over serieuze zaken en af en toe een lolletje maakt dat hij zijn werk nog altijd “prachtig” vindt.

LinkedIn logo

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit vind je ook interessant:

20 maart 2019

Hoe ben je van betekenis voor jouw klant?

 

18 maart 2019

Klanten segmenteren, hoe en waarom?

 

20 maart 2019

Verkoop dienstverlening, niet een polis