Het is donderdagochtend. Verzekerden die nog een premie moeten betalen vanaf € 10.000,- bel ik altijd na. In dit geval een meubelbedrijf dat een pakketverzekering heeft openstaan. De factuur is inmiddels 53 dagen oud. De verzekerde neemt op en ik stel mij netjes voor. Op mijn vraag waarom er niet betaald is, krijg ik een samenvatting van alle problemen in Nederland. Maar, zegt verzekerde: “Mijn geld zit in de bedrijfspanden, dat is mijn pensioen.” Ik val bijna van mijn stoel en antwoord: “Als vannacht je tent in de fik vliegt, gaat je pensioen in rook op. De factuur staat al 53 dagen open en de dekking is geschorst. Je bent op dit moment helemaal niet verzekerd.” Hier schrikt de verzekerde van.
Ik vind het onbegrijpelijk dat verzekerden soms zo slordig zijn in het betalen van hun premie. Je sluit een verzekering om risico’s te dekken, toch? Dus waarom neem je dan het risico om onverzekerd te zijn door je premie niet op tijd te betalen? Blijkbaar is dit niet bij iedere verzekerde bekend. Daarom leg ik nog even uit hoe een verzekering werkt.
Niet betalen = niet verzekerd
Een verzekering komt tot stand door aanbod en aanvaarding zoals beschreven in 6:217 BW. Het gaat om een wederzijdse overeenkomst tussen verzekeraar en verzekerde. De verzekerde – jouw klant – moet (tijdig) premie betalen en de verzekeraar moet schade behandelen. Betaalt je klant niet op tijd? Dan sturen wij na 16 dagen een herinnering. Je klant krijgt dan nog twee weken om te betalen. Is de premie dan nog niet betaald? Dan wordt de dekking geschorst. Je klant is dan niet meer verzekerd.
Premie motorrijtuigen niet betalen = afmelding kenteken
In mijn telefoongesprek ging het om een bedrijfspand waarbij de dekking is geschorst. Bij voertuigen met een kenteken gaat het nog een stap verder. Ook dan vindt er schorsing plaats én wordt het kenteken zelfs afgemeld bij de RDW. In de praktijk kan je klant dan een brief en/of boete krijgen van de RDW. Hij kan ook aangehouden worden door de politie met alle nare gevolgen van dien. Wordt de volledige achterstand alsnog betaald? Dan wordt de dekking 24 uur later opnieuw van kracht en het kenteken wordt weer automatisch aangemeld bij de RDW. Maar… je moet er niet aan denken dat je klant tijdens de schorsingsperiode een ongeval veroorzaakt met letsel…
Bekijk de openstaande facturen van je klanten
Het is dus handig om regelmatig de openstaande facturen van je klanten te checken. Dat doe je eenvoudig op Nedasco ServiceNet (NSN) via de tool Openstaande facturen. Hier kun je verschillende filters toepassen.
- Bij openstaande facturen vanaf 16 of 28 dagen kun je jouw klant nog op tijd waarschuwen. Zo help je voorkomen dat de dekking wordt geschorst.
- Kies je voor 35, 44 of 49 dagen? Dan weet je dat de dekking is geschorst. Je kunt je klant er dan op wijzen dat hij niet verzekerd is, zolang hij niet betaalt.
- Filter je op 60 dagen? Dan zie je welke verzekerden wij overdragen aan onze incassopartner Bos Incasso.
Onze betalingsherinneringen zijn niet te missen
Bij betalingsachterstanden versturen wij betalingsherinneringen na 28, 35, 49 én 60 dagen. Je vindt deze berichten terug in Mijn kantoorgegevens op NSN. Hier staat al onze verzekeringscorrespondentie met je klant.
Automatische incasso voorkomt ellende
De verzekerde van de pakketverzekering wijs ik op de mogelijkheid van automatische afschrijving. Op onze website Nedasco.nl > Werkgevers / Consumenten > Wijziging doorgeven staat het formulier Automatische machtiging dat hij hiervoor kan invullen. We spreken af dat hij Nedasco machtigt, zodat wij de premie in het vervolg automatisch kunnen incasseren. Voor nu stuur ik de verzekerde een iDEAL-link en 24 uur na betaling wordt de dekking in kracht hersteld. Eind goed, al goed.