Sinds 1970 staan wij klaar voor financieel adviseurs. Dit jaar alweer 50 jaar geleden.
Dat laten we natuurlijk niet ongemerkt voorbijgaan. Daarom hebben we een aantal kantoren, die al geruime tijd bij ons zijn aangesloten, geïnterviewd.
Is er veel veranderd sinds zij zijn begonnen met adviseren? Wat vinden zij het mooiste van het adviesvak? En waarom zijn ze al die tijd klant gebleven van Nedasco?
Woody van Loo, van Noordstad verzekeringen, geeft antwoord op deze en meer vragen.
Vertel eens Woody, hoe lang zit je al in het adviesvak?
“Om precies te zijn sinds 27 mei 1997, toen ben ik begonnen bij Noordstad. Daarvoor zat ik nog op school, in Eindhoven, toen heb ik nog een studie gedaan na mijn diensttijd. Dat is nu 23 jaar geleden. Men zei vroeger altijd “je kunt altijd nog in de verzekeringen”. Ik zat daar leuk, in Eindhoven, een studentengebeuren. Ik had daar ook wel willen blijven. Maar ik moest nog een werkstuk doen en dat heb ik in Den Helder gedaan, bij Noordstad. Dat is mij zo goed bevallen dat ik mocht blijven en ik ben er eigenlijk nooit meer weggegaan.”
Is er veel veranderd sinds de 23 jaar dat je in het adviesvak zit?
“Ja, in 1997 hadden we nog een archiefkast en in de vrije uurtjes – de tijd dat je niet bezig was met relaties bellen – moest je de dossiers opruimen en in alfabetische volgorde in de kast zetten. We hadden toen klanten met letterlijk “dikke” dossiers. Ik kan mij nog herinneren dat we op vrijdagmiddag – na werktijd – achter de computer gingen zitten van één van de collega’s die INTERNET had, met een biertje erbij. Met zijn allen leuke filmpjes zoeken. Dat was heel speciaal en deed ik thuis toen nog niet. Dat was in 1998 volgens. Echt een van de eerste internetaansluitingen. Ik kwam er laatst ook achter dat de iPhone nog maar van 2007 is, terwijl ik dacht dat die ook al 20 jaar bestond. De tijd gaat zo hard. Het hele IT-gebeuren, aansluitingen van maatschappijen, digitaliseren, het papierloos maken van Noordstad. Allemaal meegemaakt.”
de tijd dat je niet bezig was met relaties bellen, moest je de dossiers opruimen en in alfabetische volgorde in de kast zetten.
Wat is de herinnering die je het meest bijstaat?
“Ik ben van huis uit opgevoed in de horeca. Als ik ooit in een vak zou gaan, wilde ik wel in contact blijven met een diversiteit aan mensen, zei ik altijd. Daar is dit vak uitermate geschikt voor. Je werkt met de directie van grote bedrijven, maar ook met oma de Vries die haar aansprakelijkheid- en inboedelverzekering op orde wil hebben. Allemaal hebben ze een verhaal, die jij krijgt te horen. Dat is mooi, het is een mensenbaan. Daar moet je interesse voor hebben en dat heb ik. Je kunt je klanten echt iets meegeven, helemaal de jongeren. Die kun je bewust maken over hun pensioen en hoe belangrijk dat is om daar over na te denken in alle fases van hun leven. Ik ben al 23 jaar bij Noordstad en er zijn relaties die ik ook al zo lang ken en mag onderhouden. Zij hebben mij gekozen als gesprekspartner voor verzekeringen, maar eigenlijk hun hele financiële huishouding. Heel bijzonder.”
Hoe denk je dat het adviesvak er over 50 jaar uitziet?
“50? Dat weet ik echt niet, dat ligt wel heel ver weg. Het is afhankelijk hoe de maatschappijen zich verder ontwikkelen. Het zou mooi zijn als de risico’s van een gezin, de simpele risico’s, samengevat kunnen worden in één product. Dus een gezin is verzekerd, punt. Dus voor één bedrag het hele gezin verzekeren. Ik zie het hier en daar al bij maatschappijen en kantoren ontwikkeld worden, dan zit er van alles in één pakket. Dat zou veel werk schelen en je kunt je als adviseur dan meer gaan richten op de financiële fitheid van het gezin. Dat zie ik wel als toekomst. Daarnaast denk ik dat schadeverzekeringen nog maar 10% uitmaken van het adviesgesprek. Dat ligt wel dichterbij denk ik hoor dan 50 jaar.“
En de andere 90%?
“Dan ben je als adviseur bezig met de financiële fitheid van een gezin. Waar staan ze vandaag? Waar willen ze over 5 jaar staan (op financieel gebied) met vermogensopbouw, pensioen, wat zijn hun plannen? Zo kan je iemand begeleiden naar een financieel gezond huishouden. Als je financiële inzicht hebt, dan krijg je ook een bepaalde rust in je onderbuik. Die rust kun je als een goede financieel adviseur creëren voor alle doelgroepen, iedereen heeft ander zorgen. Vroeger was je echt nog verzekeringsagent en nu word je langzaamaan een financiële coach. Over 5 jaar hoop ik al mijn relaties zo te adviseren.”
Weet je hoe lang Noordstad is aangesloten bij Nedasco?
“Nee, dat niet. Sinds 1997 zit ik bij Noordstad en Nedasco was mij al snel bekend. Ik denk dat we begin jaren ’90 zijn aangesloten. Wij bestaan al sinds 1938.”
Jullie zijn aangesloten bij Nedasco sinds 14 april 1988. Hebben jullie wel eens getwijfeld om weg te gaan?
“Toen ik nog volledig als adviseur hier fungeerde – nu ben ik onderdeel van de directie – was er geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om bij jullie weg te gaan, want Nedasco had een heleboel voordelen voor mij als adviseur. Al was het alleen maar voor de rekentools en natuurlijk de volmachten waar wij de risico’s konden onderbrengen. Ik heb door de jaren heen een aantal ontwikkelingen van externe portals meegemaakt bij Nedasco. Bij een nieuwe dacht ik wel vaak “hmm, wat komt er nou weer op mijn bordje?”. Maar in vergelijking met 1997, toen alles op papier moest, gaat het allemaal sneller. Op het moment dat ik het nodig heb, wil ik ook gelijk dat het werkt én dat ik het snap. En dat was en is niet altijd zo. Dan hing ik snel met iemand van Nedasco aan de lijn of zij een offerte voor mij wilden maken. Zij hielpen mij dan vaak op weg, waardoor ik meer rust kreeg.”
Benieuwd naar meer van deze verhalen?
Lees hier het verhaal van:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de continu veranderende markt. Elke laatste week van de maand in je mailbox.
Inschrijven