Ondernemen

Toen & Nu | Alex Koster (Havakes) over het adviesvak

Redactie
Nedasco B.V.

Sinds 1970 staan wij klaar voor financieel adviseurs. Dit jaar dus 50 jaar geleden… Dat laten we natuurlijk niet ongemerkt voorbijgaan. Daarom hebben we een aantal kantoren, die al geruime tijd bij ons zijn aangesloten, geïnterviewd.

Is er veel veranderd sinds zij zijn begonnen met adviseren? Wat vinden zij het mooiste van het adviesvak? En waarom zijn ze al die tijd klant gebleven van Nedasco? Alex Koster, van Havekes advies & verzekeringen, geeft antwoord op deze en meer vragen.

Vertel eens iets over jezelf, Alex

“Ik ben Alex Koster 36 jaar, ik werk 12,5 jaar bij Havekes Verzekeringen en ben sinds 3 jaar mede-eigenaar geworden. Ik kom uit Arnhem, woon sinds kort in Huissen. Ik zit al wat langer in het vak, 18 jaar ongeveer.”

Was dit het eerste carrièrepad wat je in gedachten had?

“Ja en nee. Na een half jaar op de MTS, wat niet mijn ding was, heb ik gekozen voor de MBO opleiding commerciële bank- en verzekeringswezen. Tijdens mijn stage bij een assurantiekantoor ben ik er zo in gerold. Dat was bij Daan Visser aan de Rijnkade in Arnhem. Tijdens mijn laatste stage bij Meeús, kreeg ik een baan aangeboden. Daarna ben ik het vak nooit meer uitgegaan.”

Is er veel veranderd sinds je bent begonnen in het verzekeringsvak?

“Ja, er is wel veel veranderd. Vroeger had je assurantie B nodig en natuurlijk kon je wel meer halen, maar met assurantie B kwam je een heel eind. Je hoefde niet continu de papieren bij te houden en één keer in de 3 jaar PE-examens te doen. De vastlegging deed je wel, maar tegenwoordig is het allemaal veel scherper en je bent veel sneller aansprakelijk als verzekeringsadviseur. Dit is belangrijk natuurlijk om ook de kwaliteit te kunnen borgen. Verzekeringen is een vak en dat wordt wel duidelijk door deze verandering. Veel mensen zeggen dat de particuliere markt wat minder wordt, maar dat vind ik bij ons op kantoor eigenlijk niet. Ik merk nog steeds dat particuliere klanten het heel fijn vinden om persoonlijke aandacht te krijgen en dat ze helemaal nog niet echt zo op zoek zijn naar internetadvies. Maar dat wij hen echt kunnen helpen met het juiste advies. Ook jongere mensen vinden het prettig om persoonlijk contact te hebben. Dus daar verandert misschien wel iets in, maar in mijn ogen nog niet zo heel veel. Wat het belangrijkste is, is dat advies de juiste kwaliteit heeft en klanten transparant geholpen worden door persoonlijk advies.”

Dat sluit mooi aan bij de groeiambities van Nedasco. Welke herinnering staat je het meeste bij sinds je bent begonnen in dit vak?

“Eigenlijk dat ik 3 jaar geleden op eigen benen ben gaan staan. Dat is wel wat mij het meeste bijstaat.”

Hoe denk je dat het vak er over 50 jaar uitziet?

“50 jaar vind ik wel heel ver weg. Ik kijk altijd hooguit 10 jaar verder. Over 10 jaar zal er een hele ontwikkeling zijn op technologisch gebied. Maar ik blijf er wel van overtuigd dat mensen persoonlijk contact prettig blijven vinden. Nu – tijdens deze coronacrisis – doe je natuurlijk veel via Skype of Zoom en dat werkt, maar je proeft dat sommige mensen het fijner vinden dat je face-to-face contact hebt. Men heeft het over robotisering en ik denk dat dit kan versterken, maar dat ons vak nooit zal vervagen. Juist in een steeds complexere wereld is (persoonlijk) advies op maat belangrijk. Natuurlijk, er zal wel iets gaan veranderen. Maar de hele branche zal mee veranderen. Ik verwacht dat iedereen over 10 jaar een cyberverzekering heeft Over10 jaar zal je ook meer zelfrijdende auto’s hebben, dus dan zullen de autoverzekeringen wellicht minder worden. Dus er komen en gaan producten, maar dat is altijd al zo geweest. Ik blijf ervan overtuigd dat het stukje persoonlijk adviseren en advies op maat blijft.”

Weet je hoe lang jullie zijn aangesloten bij Nedasco?

“Dat durf ik niet te zeggen eigenlijk. Sinds ik hier zit sowieso. Ik weet niet of dat sinds dag 1 van ons bestaan is, ons kantoor bestaat ook alweer 45 jaar.”

Sinds 9 december 1992. Weet je waarom jullie al die tijd klant zijn gebleven?

“Omdat jullie automatisering steeds beter wordt en wij werken prettig samen met de afdeling zakelijk, ze zijn goed bereikbaar en we kunnen met ze sparren. En het brede aanbod wat jullie hebben, dat is een voordeel. Dat je dan in één pakket verschillende maatschappijen kunt aanbieden, dat is ook prettig voor onze klanten.”

Als jij baas zou zijn van Nedasco, wat zou je dan (willen) veranderen?

“Ik zou een verbeterslag maken in jullie software. Als klanten nu een nieuwe auto erbij willen afsluiten, dan moet je die opnieuw invoeren. Een auto erbij offreren gaat dus nog niet makkelijk genoeg. Verder vind ik wel dat jullie het netjes voor elkaar hebben. Scherp blijven is belangrijk en anticiperen op wat er gebeurt op de markt. Zorg dat je – omdat het steeds lastiger wordt op de markt – de juiste producten blijft bieden voor ons adviseurs.”

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de continu veranderde markt. Elke laatste week van de maand in je mailbox.

Inschrijven

Redactie

De redactie van Nedasco werkt samen met verschillende specialisten binnen Nedasco. Ons doel? Interessante en leuke content schrijven voor jou!

Laat een reactie achter