Ondernemen

Toen & Nu | Dennis Groenenboom (Actua) over het adviesvak

Redactie
Nedasco B.V.

Sinds 1970 staan wij klaar voor financieel adviseurs. Dit jaar dus 50 jaar geleden… Dat laten we natuurlijk niet ongemerkt voorbijgaan. Daarom hebben we een aantal kantoren, die al geruime tijd bij ons zijn aangesloten, geïnterviewd.

Is er veel veranderd sinds zij zijn begonnen met adviseren? Wat vinden zij het mooiste van het adviesvak? En waarom zijn ze al die tijd klant gebleven van Nedasco? Dennis Groenenboom, van Actua verzekeringen, geeft antwoord op deze en meer vragen.

Kun je iets over jezelf vertellen, Dennis?

“Ik ben Dennis Groenenboom en werk sinds juni 2019 bij Actua. Daar heb ik ook voor het eerst kennis gemaakt met Nedasco. Bij Actua vervul ik de rol van Acceptant binnendienst zakelijk. Daarvoor heb ik altijd in de buitendienst gezeten. Al met al zit ik al sinds 1988 in de verzekeringen.”

Wat is voor jou het grootste verschil tussen binnendienst en buitendienst?

“In de buitendienst was ik wat vrijer en had ik meer face-to-face contact met klanten. Ik had een adviserende taak. Als acceptant binnendienst heb ik een meer uitvoerende taak.”

Is er veel veranderd tussen 1988 (toen je begon) en nu?

“We hebben meer invloeden gekregen van internet, dus het rechtstreeks informeren van klanten. Klanten zijn ook wat mondiger geworden. Ze vertellen je de waarheid en weten heel goed waar ze het over hebben. Als ik een advies neerleg, kijkt de klant daar wel kritisch naar. Voorheen werd een advies sneller aangenomen en akkoord bevonden. Dus daar zit wel een verschil in. Dit komt mede voort uit de Jip-en-Janneke taal van de voorwaarden en informatie die wordt gedeeld. Het is wat leesbaarder geworden voor de klanten. En dat is goed.”

Is het dan ook makkelijker geworden door de jaren heen?

“Nou, makkelijker wil ik niet zeggen. Het aantal tussenpersonen is door de Wft-eisen minder geworden, maar de klanten zijn wel mondiger geworden. Dus je hebt nu andere vaardigheden nodig.”

Wat is de herinnering die je het meest bijstaat?

“Dat ik een relatie heb opgebouwd met klanten. Het zijn niet alleen klanten, maar het zijn ook mensen waar ik een band mee krijg. Als het niet goed met ze gaat, dan trek ik mij dat ook aan. Dat verstevigt de relatie in de loop der jaren wel. Er zijn nu nóg klanten die ik met enige regelmaat spreek, waar ik vroeger contact mee heb gehad, ondanks dat ik hun adviseur niet meer ben.”

Vind je dat ook het mooiste van het adviesvak?

“Als ik het vertrouwen van iemand krijg en een band opbouw, vind ik dat wel mooi. Ik denk nooit: “Ik zie je 1x en daarna nooit meer, want het kan me verders niet schelen”. Ik denk dat je met contact blijven houden, onder het motto van “niets moet, alles mag”, het meeste bereikt. Met het opdringen van verzekeringen bouw je geen band op.”

“Als je tegen een klant zegt “ik zou het zo doen” en hij reageert enthousiast, dan is dat toch leuk? Ik hoop altijd dat ze nooit aanspraak op de verzekering hoeven te doen, want dat betekent vaak wel een vorm van ellende. De schade kun je wel vergoeden, maar de ellende niet. Ik hoopt dat het nooit gebeurt. Maar als het wel zover komt, hoop ik natuurlijk dat mijn advies goed uitkomt.”

Hoe denk je dat het adviesvak er over 50 jaar uitziet?

“Ik denk dat er nog steeds behoefte zal zijn aan mensen die adviezen geven, maar er zullen ongetwijfeld een hele hoop doelgroepen zijn die de rechtstreekse weg gaan bewandelen. Ik denk dat de tussenpersoon of het assurantiekantoor hier op in kan spelen door in zijn communicatie steeds meer andere middelen te waarborgen, dus Whatsapp, Twitter en LinkedIn etc.”

Waar denk je dat Actua over 50 jaar staat?

“Ik denk dat Actua dan nog steeds bestaat. Wij zijn op automotive-gebied heel ver met betrekking tot het aanvragen van producten. Dus dat loopt al. We zijn een richting ingeslagen om ook onze dealers daarin te betrekken. Die kunnen bijvoorbeeld ook rechtstreeks een verzekering aanvragen voor klanten die een auto hebben gekocht.”

“Eerder ontwikkelden wij al diverse Allrisk autoverzekeringen met bijvoorbeeld 10 jaar verlengde garantie, waarbij de autobedrijven zelf het onderhoud, APK, garantieclaims en schadeherstel uitvoeren. Actua is erg innovatief en heeft sinds kort Private Lease Used (plu) gelanceerd. Hier zijn onze dealers heel enthousiast over.”

Weet je hoe lang Actua al is aangesloten bij Nedasco?

“Poeh, ik denk een jaar of 25 ofzo? Ik heb geen idee. Maar het zou zomaar kunnen dat we al vanaf het begin bij jullie zijn aangesloten.”

Jullie zijn al een tijd aangesloten inderdaad. Sinds 1994. Waarom denk je dat Actua al die tijd klant is gebleven?

“Ik denk dat we zo lang bij jullie zijn aangesloten vanwege het gemak en de mogelijkheden die jullie bieden. Dat sluit aan bij de mogelijkheden die wij zoeken. Dat varieert van ziekteverzuimaanvragen tot autoverzekeringen. Wij proberen een Nee-verkoop richting onze relatie zoveel mogelijk te voorkomen.”

Benieuwd naar meer van deze verhalen?

Lees hier het verhaal van:

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van continu veranderde markt. Elke laatste week van de maand in je mailbox.

Inschrijven

Redactie

De redactie van Nedasco werkt samen met verschillende specialisten binnen Nedasco. Ons doel? Interessante en leuke content schrijven voor jou!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *