Schade zakelijk

Is cyberdreiging aan de orde van de dag?

Redactie
Nedasco B.V.

De afgelopen jaren is het aantal cyberincidenten in Nederland toegenomen. Denk aan inbraak van buitenaf op het IT systeem, phishing en digitale oplichting. Deze cyberrisico’s kwamen aan de orde in het webinar met Chubb dat op 15 december plaatsvond. Een terugblik op de belangrijkste punten.

Veel ondernemers zijn zich niet bewust van de cyberrisico’s die zij lopen en de gevolgen daarvan voor hun bedrijf. Dat bijvoorbeeld niemand na een geslaagde cyberaanval meer bij zijn e-mail kan, dat de helpdesk onbereikbaar is en dat er geen nieuwe orders kunnen worden geplaatst. Het bedrijf kan daardoor stil komen te liggen met alle kosten van dien. En als er sprake is van een datalek, is een langdurig en kostbaar onderzoek nodig.

Cyber onderdeel adviesgesprek

Cyber zou een belangrijk onderwerp moeten zijn in jouw adviesgesprek met je zakelijke klanten. Je hoeft geen kennis te hebben van IT systemen om het cyberrisico bespreekbaar te maken. Vraag je klant bijvoorbeeld hoe het zit met de bescherming van data en persoonsgegevens. En ga samen eens na waar het bedrijf het kwetsbaarst is bij cyberincidenten. Hoe en waar kan de onderneming het hardst geraakt worden? En hoe kan het risico voorkomen en verzekerd worden?

 

Aandacht voor preventie

Preventie is het sleutelwoord in de strijd tegen cybercriminaliteit. Goed dus om dat te benadrukken als je in gesprek gaat met de klant. Richt je dan op 3 elementen:

  • Mens. Heel wat schade ontstaat door het gedrag van eigen personeel. Hoe gaan zij bijvoorbeeld om met wachtwoorden, bestanden en USB-sticks?
  • Technologie. IT oplossingen als firewalls en backups en een regelmatige update van virusscanners.
  • Beleid. Denk bijvoorbeeld aan afspraken over toegang en gebruik van apparatuur, over het afsluiten van serverruimtes en over beveiliging van bedrijfsinformatie.

Chubb biedt cyberverzekeringen waar ook preventiediensten in zijn opgenomen. Die sluiten goed aan op maatregelen die jouw klant zelf al kan nemen.

 

Meer weten over cyber?

Kim Martins Neto (Chubb) en Bram Caan (Nedasco) vertellen in dit webinar hoe je cyber onder de aandacht krijgt bij jouw klanten.

Bekijk webinar

Cyberverzekering

De bestaande verzekeringen van je klant, zoals de AVB, bieden veelal geen dekking als het gaat om cyberincidenten. Een cyberverzekering wel. De dekking van een cyberverzekering is op te splitsen in 3 onderdelen:

  • Crisismanagement
  • Eigen schade van het bedrijf
  • Schade van derden

De cyberverzekering is nog relatief nieuw in verzekeringsland. Maar veel zakelijke klanten zijn nog niet goed verzekerd tegen cyberrisico’s, hoewel hun risico’s en belangen groot zijn. Dit biedt dus mooie kansen voor jou als adviseur.

Webinar terugkijken

Je kunt het cyber webinar met Chubb hier terugkijken. Een aanrader als je cyber onder de aandacht van je klanten wilt brengen.

Tips

  • Ga eens na wie van jouw klanten kwetsbaar is. Stel jezelf als doel om deze klanten gericht te benaderen om het cyberrisico te bespreken en te verzekeren.
  • Stel een korte checklist samen van aandachtspunten en vragen.
  • Zet cyber voortaan boven aan je lijst met risico’s om te bespreken met je klant.

Wil je sparren over cyberverzekeringen?

Redactie

De redactie van Nedasco werkt samen met verschillende specialisten binnen Nedasco. Ons doel? Interessante en leuke content schrijven voor jou!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *