Schade particulier

Tweedehands fiets verzekeren? Hoe dan?

Folko de Raad
Senior medewerker Serviceteam Particulier

Als jouw klant een nieuwe, dure fiets aanschaft, overweegt hij vast om daarvoor een fietsverzekering af te sluiten. Maar doet hij dat ook als hij de e-bike van zijn buurman overneemt? Hoe adviseer jij jouw klant over een tweedehandsfietsverzekering?

Het eerste wat jij je afvraagt als adviseur is of een verzekering nodig of gewenst is. Of het zin heeft om een tweedehands fiets te verzekeren, hangt vooral af van de waarde van het vervoermiddel. Heeft jouw klant voor 100 euro een tweedehandsje gekocht bij de fietsmaker? Dan gaat hij de kosten van een verzekering er niet uit krijgen. Maar een tweedehands e-bike of speed pedelec waar een flink bedrag voor is neergeteld, kan wel degelijk het verzekeren waard zijn.

Aanschafwaarde

Verzekeraars keren bij een tweedehands fiets niet de nieuwwaarde uit, maar de aanschafwaarde. Die staat op de aankoopfactuur. Is de fiets gekocht bij een particulier of is hij langer dan 6 maanden geleden aangeschaft? Dan geldt de aanschafwaarde niet (meer). Jouw klant moet dan de fiets laten taxeren door een erkende rijwielhandelaar. Daarna kan de taxatiewaarde verzekerd worden.

Druk je klant op het hart dat hij de aankoopfactuur of het taxatieverslag goed bewaart. Dit moet hij kunnen laten zien als hij schade claimt.

Dagwaarde

Een verzekeraar blijft niet voor onbepaalde tijd de aanschaf- of taxatiewaarde uitkeren. Dat kan variëren van 1 jaar tot 5 jaar. Na die periode wordt alleen nog de dagwaarde uitgekeerd. Wat die waarde precies is, verschilt per verzekeraar. Elke verzekeraar gebruikt daar zijn eigen afschrijvingslijst voor. Aan jou de taak om uit te zoeken waar je klant het beste af is.

Dekking

Kijk goed naar de dekking van de tweedehandsfietsverzekering en stem deze af op de behoeftes van jouw klant. Wordt er bijvoorbeeld vergoed bij beschadiging van de accu? En hoe zit het als de fiets gestolen wordt? Je kunt je klant er nog op wijzen dat hij ook accessoires kan meeverzekeren. Want die kunnen best nieuw en duur zijn. Ook pechhulp kan verzekerd worden. Wel zo handig als jouw klant een keer pech krijgt onderweg. Hiermee krijgt hij een vervangende fiets en zijn beschadigde fiets wordt voor herstel meegenomen.

Diefstal

Dure modellen zoals elektrische fietsen, mountainbikes en bakfietsen worden steeds vaker gestolen en dat leidt tot hogere premies. Bespreek daarom met je klant of hij dat risico wil verzekeren. Hoe groot is de kans op diefstal? Gebruikt hij de fiets regelmatig en parkeert hij hem bij het winkelcentrum, de bioscoop of het station? Of staat de fiets voornamelijk op slot in zijn schuurtje en rijdt hij er alleen lange tochten op?

Ook de beveiliging maakt uit voor het diefstalrisico. Specifieke sloten, een anti-diefstalchip en een track-en-tracesysteem maken diefstal moeilijker of vergemakkelijken de opsporing. Welke voorwaarden hanteren de verzekeraars op dat gebied? En wat scheelt dat in de premie?

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de continu veranderde markt. Elke laatste week van de maand in je mailbox.

Inschrijven

Aflopend of doorlopend verzekeren?

Vraag ook wat voor verzekering je klant het liefst heeft. Een aflopende fietsverzekering met een looptijd van 3 tot 5 jaar, waarvoor hij de premie vooraf in 1 keer betaalt? Het nadeel hiervan is dat jouw klant die totale premie kwijt kan zijn als zijn fiets na twee maanden gestolen wordt. Hoewel sommige verzekeraars dan wel wat van de premie restitueren.

Of heeft je klant liever een doorlopende fietsverzekering waarbij hij de premie per maand of per jaar betaalt? Nadeel is dan dat hij dan zelf in de gaten moet houden of de verzekering nog relevant is. Na verloop van tijd is zijn fiets nog maar zo weinig waard dat verzekeren eigenlijk te duur is.

Eigen risico

Bij tweedehandsfietsverzekeringen geldt vaak een eigen risico, maar de hoogte verschilt per verzekeraar. Ook kan voor schade een ander eigen risico gelden dan voor diefstal. Vraag je klant hoeveel risico hij bereid is zelf te dragen.

Regio-indeling

Even iets om op te letten: verzekeraars hanteren voor fietsen een regio-indeling. Een woonplaats kan bij de ene verzekeraar in een goedkopere en bij een andere in een duurdere regio vallen. Sommige verzekeraars kijken voor de premie bovendien naar de leeftijd van de verzekerde.

Fietsverzekering afsluiten via Nedasco

Via onze volmacht van Allianz Global Assistance is het mogelijk een verzekering voor een (tweedehands) fiets af te sluiten. Op deze vergelijkingskaart wordt de fietsverzekering van Allianz vergeleken met die van andere verzekeraars. Wil je het product van Allianz direct afsluiten voor jouw klant? Ga dan naar het Productaanbod of Kies, Vergelijk & Sluit op NSN.

Vragen?

Heb je nog vragen over de (tweedehands) fietsverzekering? Neem dan contact op met de afdeling Serviceteam Particulier op 033-4670830 of via serviceteam.particulier@nedasco.nl.

Folko de Raad

Folko de Raad is specialist Serviceteam Zakelijk. Voorheen was hij senior medewerker Serviceteam Particulier. Waar hij eerst regelmatig kennis deelde op het gebied van particuliere verzekeringen, doet hij dat nu met veel plezier over zakelijke.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *