Schade particulier

Wat te doen bij faillissement van een reisorganisatie

Jeoffrey Tomassen
Claimbehandelaar

Je klant heeft maanden geleden een heerlijke vakantie geboekt, de koffers zijn ingepakt, maar dan ontvangt hij een e-mail met slecht nieuws. De reisorganisatie waar de reis is geboekt is failliet verklaard. En nu? Is je klant zijn geld kwijt en is dit verzekerd? Hieronder leggen we uit hoe je dit precies zit.

Is de verzekerde zijn geld kwijt als de reisorganisatie failliet gaat?

Dit hangt grotendeels af van of de reisorganisatie is aangesloten bij een garantiefonds, zoals de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Als dit het geval is en de verzekerde is nog niet vertrokken, krijgt hij vaak via dat fonds zijn geld terug. Let wel, dit geldt alleen voor pakketreizen. Voor losse boekingen, zoals alleen een vlucht of alleen een hotel, is er doorgaans geen garantie.

Kan de verzekerde geen geld terugkrijgen via een garantiefonds? Dan kan hij het proberen bij de curator, hoewel de kans op succes veel lager is. Soms neemt een andere reisaanbieder de reis over, waardoor de verzekerde alsnog van de reis kan genieten.

TIP!

Bekijk de website van SGR via www.sgr.nl

Wat te doen als de verzekerde al op vakantie is

Gaat de organisatie failliet en zijn niet alle kosten betaald door de reisorganisatie aan het vakantieverblijf? Dan kan de verzekerde zijn reis afbreken. De verzekerde krijgt een deel van zijn kosten terug van het garantiefonds. Het kan ook zijn dat de verzekerde verder kan reizen op eigen kosten en later geld terugkrijgt van het garantiefonds.  De reglementen van het garantiefonds geven precies aan waar de verzekerde recht op heeft.

Is annulering of het maken van extra kosten verzekerd als de reis niet doorgaat?

Meestal helaas niet. De voorwaarden benoemen specifieke gevallen waarin er dekking is voor annulering, en het failliet gaan van een reisorganisatie staat daar vaak niet bij. Ook voor extra kosten is er doorgaans geen dekking. De voorwaarden noemen specifieke gebeurtenissen waarbij extra kosten verzekerd zijn, en faillissement van de reisorganisatie hoort daar meestal niet bij.

Wat kun je adviseren als de verzekerde belt?

Controleer direct de polis en voorwaarden. Hoewel er meestal geen dekking is, is het goed dit zeker te weten. Is er geen dekking? Verwijs de verzekerde dan door naar de organisatie waar hij de reis heeft geboekt. Vaak is er een telefoonnummer of website opgezet waar klanten terecht kunnen met hun vragen over het faillissement. Ook kan de verzekerde contact opnemen met het garantiefonds waar de organisatie bij is aangesloten. Deze kunnen verdere informatie geven.

Heb je nog vragen?

Neem gerust contact op met de afdeling Schade Brand/Varia via 033 4670890 of brandvaria.schade@nedasco.nl.

Jeoffrey Tomassen

Jeoffrey Tomassen is claimbehandelaar bij de afdeling Schade Brand/Varia. Graag deelt hij zijn 15 jaar ervaring in de schadebehandeling… Maar nog liever denkt hij mee over nieuwe en niet eerder geziene schadegevallen.

Laat een reactie achter