Ondernemen

Welke processen zijn van waarde en welke niet? (deel 2)

Ezra Herbig
Accountmanager

In deel 1 van deze blog heb je gelezen dat je bedrijfsprocessen kunt onderverdelen in drie categorieën (uit het e-book met 7 vragen naar efficiënter werken) en hoe je, aan de hand van 4 stappen, bepaalt of een bedrijfsproces waarde toevoegt of niet. Want dat kan behoorlijk lastig zijn.

In deze blog leg ik stap 3 en 4 van het stappenplan uit.

In 4 stappen de waarde van een proces bepalen

  1. Inventariseer je uitdagingen
  2. Ga naar de kern van het probleem
  3. Bepaal de haalbaarheid in tijd, geld en duur van het project
  4. Stel heldere doelen

Stap 3: bepaal de haalbaarheid in tijd, geld en duur van het project

In het vorige artikel (deel 1) heb je geleerd om met het stellen van de 5 keer ‘waarom’-vraag de problemen (ik noem het liever uitdagingen) echt helder te krijgen. Selecteer nu drie uitdagingen waarmee je aan de slag wilt gaan. Maak er projecten van. Kies alleen uitdagingen die je kantoor echt iets opleveren, dan is de kans groter dat je de benodigde steun krijgt. Zorg er daarnaast voor dat je een verbeterproces kiest dat niet langer dan 6 maanden duurt. Dan blijft er voldoende aandacht, draagvlak en kans van slagen over voor het project.

Stap 4: stel heldere doelen

Formuleer hoe je de gekozen uitdagingen gaat aanpakken. Zorg voor een duidelijk doel en bepaal welke tussentijdse meetbare resultaten (in tijd en geld) je wilt behalen en hoe je dat doet. Stel bovendien vast wanneer jij je doel bereikt hebt en laat dat moment niet te ver in de toekomst liggen.

Je kunt groot of klein starten. Doe wat bij je past en waar je op dat moment tijd voor hebt. Ik weet zeker dat je al snel resultaat ziet.

Ezra Herbig

Dit is Ezra Herbig. Eén van onze trotse accountmanagers. Met een open, maar zakelijke blik en fijne humor staat hij elke dag klaar voor de adviseurs in zijn rayon (Oost- en Zuid-Nederland).

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *