In 7 stappen van waarden naar gedrag

28 oktober 2019 | 4 MIN
ONDERSTEUNING BIJ HET ONDERNEMEN

In 7 stappen van waarden naar gedrag

Jelle Bartels
28 oktober 2019
🕛 4 min. lezen

Ken je het Nieuw-Zeelandse rugbyteam All Blacks? Ze zijn bekend geworden omdat ze voor elke wedstrijd een traditionele dans uit de Maoricultuur uitvoeren: de Haka. Er is er veel te leren van dit beste rugbyteam ooit. Vooral als het gaat over waarden. De aandacht daarvoor heeft het fundament gelegd onder hun succes.

De All Blacks komen van ver. Van een team dat nooit won naar het beste team ter wereld (van de afgelopen 96 wedstrijden hebben zij er 85 gewonnen), meervoudig wereldkampioen, etc. En dat terwijl Nieuw-Zeeland veel minder professionals heeft dan landen als Engeland of Frankrijk. Zij danken hun succes onder meer aan hun gedragskompas. Hoe maak jij voor jouw kantoor een gedragskompas?

In 7 stappen van waarden naar gedrag

In juni kon je lezen hoe je tot 4 unieke kernwaarden voor jouw bedrijf kunt komen in het blog ‘In 5 stappen naar jouw unieke toegevoegde waarde‘. In dit artikel krijg je 7 stappen aangereikt om deze waarden om te zetten in een gedragskompas.

  1. Pak een groot vel papier en teken daarop een kompas;
  2. Plak bij elke windrichting één van de vier kernwaarden;
  3. Bespreek welk gedrag dat je gezien hebt binnen het bedrijf bij een specifieke waarde past;
  4. Vat dit gewenste gedrag samen in een pakkende zin;
  5. Herhaal dit voor elke waarde;
  6. Deel dit gewenste en te verwachten gedrag met alle collega’s;
  7. Spreek elkaar in de komende tijd op dit gedrag aan. Scherp het gedrag aan waar nodig.

Sweep the sheds

De All Blacks hebben ook een dergelijk gedragskompas. Een van hun waarden is bescheidenheid. Met elkaar bespraken zij dat zij zich nooit te groot vinden om de kleine dingen te doen. Uiteindelijk is dit in een zin terecht komen: ‘Sweep the sheds’. Vrij vertaald: ‘ruim je eigen troep op’. Dat is ook de reden waarom zij hun eigen kleedkamer altijd netjes achter laten. Altijd. Punt.

Download de whitepaper ‘Effectief Adviesgesprek’

In deze whitepaper krijg je praktische handvatten voor een goed adviesgesprek.

Gedragsregels naleven

Als jouw waarden en het bijpassende gedrag net zo sterk zijn als dat van de All Blacks, zal je klant dit zeker ervaren. Hij weet dan precies wat hij aan je heeft. De gedragsregels moeten door iedereen van het kantoor nageleefd worden. Het liefst zelfs buiten kantoortijd. Je hebt als financieel adviseur tenslotte een verantwoordelijk beroep en dat houdt niet op zodra je de deur achter je dicht getrokken hebt. Op deze manier vertel je niet alleen dat je betrouwbaar bent, maar straal je het ook in alles uit. En dat voegt weer waarde toe aan de klant!

Over de auteur

Jelle Bartels is een ondernemende kartrekker. Hij is mede-oprichter van Next Step Factory. Hij faciliteert ondernemingen eruit te halen wat erin zit. Hands-on en praktisch.
LinkedIn logo

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit vind je ook interessant:

20 maart 2019

Hoe ben je van betekenis voor jouw klant?

 

25 juni 2019

In 5 stappen naar jouw unieke toegevoegde waarde

 

4 april 2019

Regeling compensatie transitievergoeding: dit moet je weten!