Ondernemen

In 5 stappen naar jouw unieke toegevoegde waarde

Jelle Bartels
Consultant (Next Step Factory)

Je wilt waarde creëren voor jouw klanten. Daarom steek je tijd in het bepalen van de waarden van jouw bedrijf. Meestal komen hier waarden als ‘persoonlijk’, ‘onafhankelijk’ en ’toegankelijk’ in beeld. Helaas gebruikt bijna iedere adviseur deze waarden en zit er voor de klant niets anders op dan te vergelijken op prijs. Om echt een verschil te maken, moet je dieper graven en op zoek gaan naar de waarden die jouw bedrijf uniek maken.

Jouw toegevoegde waarde wordt voor een groot deel bepaald door de waarden die jouw bedrijf geeft. Zij bepalen voor een groot deel de identiteit en dus herkenbaarheid. Kernwaarden helpen om de juiste keuzes te maken en de klant te laten zien waarom je doet wat je doet.

5 stappen om jouw kernwaarden te bepalen

Er zijn natuurlijk meerdere wegen die leiden naar Rome. Onze ervaring leert dat de volgende stappen goed en snel werken:

  1. Pak een stapel post-it-notities en schrijf (minstens 10) kernwaarden op afzonderlijke post-its. Plak deze in volgorde van belangrijkheid van boven naar onder (bovenste is de belangrijkste). Haal hierbij de standaardwaarden (persoonlijk, onafhankelijk, toegankelijk) weg.
  2. Vraag je collega’s, vrienden en klanten om hetzelfde te doen (zonder dat ze jouw antwoorden zien). Daag ze uit om de standaardwaarden weg te laten.
  3. Plak deze (bij voorkeur in een andere kleur) naast jouw eigen antwoorden.
  4. Bekijk welke waarden het meeste voorkomen. Kies de vier meest voorkomende.
  5. Bekijk welke stappen je kunt nemen om deze vier kernwaarden elke maand beter te benadrukken in jouw bedrijf. Voer deze de aankomende 12 maanden uit.

Download de whitepaper 'Effectief Adviesgesprek'

In deze whitepaper krijg je praktische handvatten voor een goed adviesgesprek.

Download de whitepaper

Breng jouw kernwaarden in de praktijk

Stel dat de waarde ‘duidelijk’ naar voren komt. Je bent blijkbaar in uitleg erg duidelijk geweest richting jouw relaties. Bekijk dan of dit in alle gevallen zo is. Denk daarbij aan je mailverkeer, de afwikkeling van schade (horen termen als ‘misschien’ dan nog wel bij je bedrijf?), offertes en vooral ook bij de tekst van jouw advies.

Jouw waardepropositie naar een klant begint bij het helder hebben en verbeteren van de kernwaarden van jouw bedrijf. Kernwaarden zorgen ervoor dat jouw potentiële klanten niet alleen vergelijken op prijs. Ook ondersteunen kernwaarden de besluitvorming en acties van jou en jouw collega’s. Ze helpen ook bij het efficiënt en consistent vaststellen van jouw marketing- en communicatiestijl. Reden te meer dus om nu snel te investeren in een paar post-it notes!

Jelle Bartels

Jelle Bartels is een ondernemende kartrekker. Hij is mede-oprichter van Next Step Factory. Hij faciliteert ondernemingen eruit te halen wat erin zit. Hands-on en praktisch.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *