Elk jaar zijn we er druk mee: naverrekeningen. Maar hoe werkt naverrekenen eigenlijk? Ik leg het je uit en laat je zien wat er achter de schermen gebeurt.
Wat is een naverrekening?
Dit bestaat in feite uit twee delen:
- De naverrekening van de premie over het afgesloten kalenderjaar
Dit is de definitieve afrekening van een afgelopen kalenderjaar. Hierbij wordt gekeken of de vooraf opgegeven verzekerde loonsom (het voorschot) overeenkomt met de werkelijke verzekerde loonsom van dat kalenderjaar. Daarnaast wordt voor de ziekteverzuimverzekering het aantal vooraf opgegeven medewerkers vergeleken met het aantal medewerkers dat aan het einde van het jaar in dienst is. - De opvoer van het nieuwe voorschot
Dit is de aanpassing van het voorschot van het lopende kalenderjaar. Dit doen we op basis van de schatting die de klant aan ons doorgeeft. Het is van belang dat de klant een zo goed mogelijke schatting doet van de verzekerde loonsom en het aantal medewerkers aan het einde van het lopende kalenderjaar.Om dit na te gaan, vragen we klanten éénmaal per jaar bepaalde gegevens aan te leveren. Het gevolg kan zijn dat je klant moet bijbetalen of juist geld terugkrijgt.
Let op!
Is de polis gedurende het afgelopen kalenderjaar of per 1 januari van het lopende jaar beëindigd? Dan voeren we alleen de naverrekening uit. De aanpassing van het voorschot is dan niet van toepassing.
Het naverrekeningsproces
In hoofdlijnen ziet het proces er zo uit:
- We openen het naverrekeningsportaal begin februari. Vanuit het portaal vragen we je relatie (of als dat vooraf is afgesproken jou als adviseur) om bepaalde gegevens aan te leveren. In de startbrief staat precies uitgelegd welke gegevens we nodig hebben.
TIP: De verzending van de startbrief gebeurt per e-mail of per post. Dat is afhankelijk van de verzendwijze die aan ons is doorgegeven. Het is daarom van belang om te controleren of het e-mail- of postadres van je relaties nog actueel is. Stem dit daarom tijdig met je relaties af. - De gegevens zijn eenvoudig en veilig in te vullen via nedasco.nl/naverrekenen. Dat kan je klant zelf doen, jij als tussenpersoon of bijvoorbeeld een accountant die door de relatie is gemachtigd.
Let op: Als het je klant of jou niet lukt om de gegevens via het portaal aan te leveren? Stuur ons dan geen e-mail maar neem altijd eerst telefonisch contact met ons op. Het naverrekeningsteam is dagelijks van 8.30u tot 17.00u bereikbaar. Het versturen van een e- mail zal de afhandeling van het proces alleen maar vertragen. - Is de opgave afgerond? Dan ontvangt je klant een ontvangstbevestiging met daarin een berekening op basis van de ingevulde gegevens.
- Is alles correct ingevuld en komt de opgave overeen met de verzamelloonstaat? Dan kan het naverrekeningsteam de gegevens verwerken. Dat gebeurt voornamelijk via een geautomatiseerd proces. Hierdoor kunnen we de gegevens snel verwerken.Zijn er vragen/onduidelijkheden dan nemen we eerst contact op. De uitkomst van het overleg kan zijn dat het uiteindelijke resultaat afwijkt van de berekening in de ontvangstbevestiging.
- Je klant ontvangt vervolgens een brief met daarin het resultaat van de naverrekening en de aanpassing van het voorschot. Ook ontvangen ze een polisblad met nieuwe voorschotpremie (indien van toepassing) en een (verzamel)factuur. Deze stukken zijn voor jou als adviseur terug te vinden in je klantdossier op het Nedasco Service Net.
Wat zijn de gevolgen als een klant niet reageert?
Het niet (tijdig) aanleveren van de gevraagde gegevens kan gevolgen hebben voor de dekking en premie van je klant zijn verzekering(en). Ook kan het van invloed zijn op een eventuele claim als de gegevens niet actueel zijn.
Om je klant het niet te laten vergeten sturen we 2 herinneringsbrieven. De eerste sturen we begin april. De tweede en laatste herinneringsbrief begin mei. Je klant heeft daarna nog uiterlijk tot 1 juni de tijd om de gegevens aan te leveren. Beide brieven worden ook op NSN geplaatst. Worden de gegevens dan alsnog niet (op tijd) aangeleverd? Dan zijn we genoodzaakt om een premietoeslag op te leggen.
Als extra service sturen we je als adviseurs iedere maand een statusoverzicht. In dit overzicht staat welke relaties de gegevens al hebben aangeleverd en wie nog niet.
Naverrekening 2023
Over 2023 behandelt onze backoffice de naverrekeningen van ruim 14.000 polissen. Als alle gegevens zijn verwerkt en de premies en eventuele toeslagen zijn vastgesteld, sluiten we het jaar af. Naar verwachting is dat 1 juni 2024.
Hulp nodig?
Het naverrekeningsteam staat vanaf 1 februari klaar om je te helpen. Bel ons op 033- 46 70 840 of stuur een e-mail naar inkomen.naverrekeningen@nedasco.nl.
Meer weten over naverrekenen?