Ondernemen

Je website is meer dan een brochure

Jelle Bartels
Consultant (Next Step Factory)

Je website is een belangrijk onderdeel van je algehele marketing. Helaas zijn de meeste websites van adviseurs generiek en nietszeggend. Een website van hoge kwaliteit is veel meer dan een online brochure en benadrukt jouw sterke kanten.

Belangrijke kenmerken

Een website van een adviseur zou de volgende 4 kenmerken moeten hebben:

  1. Bezoekers kunnen zien dat je volgens een vaste methode werkt en dat meerdere klanten je dienstverlening gebruiken.
  2. Potentiële klanten gebruiken je website voor onderzoek voordat ze je kantoor bezoeken. Je website moet dus goed aansluiten op dat wat ze tijdens een gesprek met je gaan ontdekken.
  3. De website bevat hoogwaardige informatie over je bedrijf en de medewerkers, die je geloofwaardigheid versterkt.
  4. De website biedt echte service waarbij klanten relevante persoonlijke informatie kunnen inzien zodra zij dat willen. Als je hiervoor kiest moet je dit actief promoten bij je relaties.

Identitieit

Je website is een uiting van je identiteit. Kijk eens naar de websites van de meeste adviseurs. Je komt telkens dezelfde informatie tegen: “wij adviseren over verzekeringen, hypotheken en pensioenen”, maar wat zegt dat over de identiteit van het kantoor?

Om een website van topkwaliteit te maken, is het belangrijk om te weten wat je bereikt voor jouw klanten. Denk daarom goed na over waar jouw merk voor staat, wat de persoonlijkheid is van jouw merk en wat het beste werkt voor jouw ideale klant. Alleen door daar antwoord op te geven, kun je jouw bedrijf effectief positioneren in de hoofden van (potentiële) relaties.

Download de whitepaper 'Effectief Adviesgesprek'

In deze whitepaper krijg je een praktische handvatten voor een goed adviesgesprek.

Download de whitepaper

Unieke website passend bij je imago

Een unieke website maakt gebruik van (kleine) afwijkingen in kleur, lettertype en ontwerp om de positionering te versterken. Als kleinere speler in een markt met veel grote spelers helpt dat om je te onderscheiden van de rest met je sterke punten. En het voorkomt dat je wordt gezien als ongrijpbaar, niet onderscheidend, achterhaald of niet relevant.

Weerspiegelen jouw kleuren en lettertype de positionering die je over wilt brengen? Is jouw bedrijf:

  • leuk en funky
  • zakelijk
  • conservatief
  • betrouwbaar
  • agressief
  • hoge kwaliteit
  • goedkoop en opgewekt

Elk van deze eigenschappen vraagt een bepaalde stijl van je website.

 

Website updaten

Je website wordt gezien door klanten en prospects. Als je ervoor kiest om informatie te delen, zal die informatie relevant moeten zijn en blijven. Als er formulieren gedownload kunnen worden, moet je zorgen voor periodiek onderhoud.

Een klantcase delen op je website maakt je dienstverlening en service meer tastbaar. Daarmee kun je de totale omvang van je dienstverlening tonen aan geïnteresseerden.

Een merk, meerdere adviseurs

Heb je een bedrijf met meerdere adviseurs? Zorg er dan voor dat klanten zich sterk met jouw merk verbinden in plaats van met een afzonderlijke adviseur. Je bedrijf moet een sterke eigen identiteit hebben. Dan loop je minder risico dat klanten vertrekken als een van de adviseurs opstapt.

Tot slot: maak werk van je website. Niet alleen in opzet en ontwerp, maar juist ook in periodiek onderhoud. Een goed onderhouden website kan echte waarde toevoegen aan je merk én aan de beleving van jouw klanten. Ongeacht de grootte van je bedrijf. Kijk eens goed naar je huidige website en geef alle onderdelen een cijfer op een schaal van 1 tot 10. Voor alle scores lager dan een 9 is er werk aan de winkel!

Jelle Bartels

Jelle Bartels is een ondernemende kartrekker. Hij is mede-oprichter van Next Step Factory. Hij faciliteert ondernemingen eruit te halen wat erin zit. Hands-on en praktisch.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *