Ondernemen

Hoe beantwoord jij de vraag: “Wat zou jij doen?”

Martin Spee
Consultant (Next Step Factory)

Wat zou jij doen? Dat lijkt mij nou typisch een vraag die jou als (financieel) adviseur regelmatig gesteld wordt. Tja, de mens is nu eenmaal geneigd de verantwoordelijkheid voor een moeilijke keuze uit de weg te gaan en neer te leggen bij een deskundige. Ik zou er niet intrappen.

Wat zou je doen? vraagt Paskal van de Zeeuwse band BLØF in het gelijknamige lied uit 1998. Die bluffer vraagt het wel vijftien keer! Hij schetst een aantal bizarre situaties waarin we deze keuze moeten maken. Zoals: ‘Als ik hier weer voor je stond’ of :‘Als ik met mijn vingers door je haar zou gaan’, of nog gekker: ‘Als ik met mijn mond dicht bij de jouwe kwam’. Hierna beperkt hij onze keuzevrijheid aanzienlijk. Kennelijk om te voorkomen dat we antwoorden met: ‘Hé vriend, opzouten! Doe mij een lol! Ik ben net naar de kapper geweest’ of: ‘Je ruikt behoorlijk uit je straatje’, geeft Paskal ons, heel clever, zes mogelijkheden. We kunnen lachen, schelden, vloeken, janken, net doen alsof we de persoon in kwestie niet meer kennen of hem een klootzak noemen.

Bewustwording duurt even

Leuk lied, aardige band, sympathieke vent die kale, maar zijn vraag is je reinste flauwekul! Alsof wij van te voren kunnen beredeneren hoe we in een bepaalde situatie zouden reageren. Zo zit ons brein niet in elkaar. We redeneren niet vóór we besluiten iets te doen, maar het is omgekeerd: de daad holt ver voor de rede uit. Uit MRI-scans blijkt dat de hersenactiviteit die duidt op een actie, veel eerder plaatsvindt dan het moment waarop we bewust beslissen dat te doen. Wel zo’n 0,3 seconde eerder en dat is met de snelheid van die superprocessor daarboven echt héél lang.

Help je klant om te kiezen

Maar aan de wetenschap dat ons brein 0,3 seconden nodig heeft om bewust te worden van wat we gaan doen én het ook nog zeggen, heb je natuurlijk weinig. Belangrijker is dat je weet hoe je met de twijfels en onzekerheden van je klant in de praktijk omgaat. In mijn presentaties en trainingen leer ik je hoe je je klant helpt om een belangrijke keuze te maken.

Download de whitepaper 'Effectief Adviesgesprek'

In deze whitepaper krijg je praktische handvatten voor een goed adviesgesprek.

Download de whitepaper

Martin Spee

Martin Spee is Keuzeheer bij Next Step Factory. Zijn missie is het vergroten van inzicht in communicatie, gedrag en keuzeprocessen bij het individu. Hij bereikt dit met advies, presentaties, training en (team)coaching.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *