Ondernemen

Wat wil jij? Contact met jezelf en je klant

Linda Mensinga
Co-creator (Next Step Factory)

Je werkt met mensen. Je krijgt een kijkje in hun leven. Je luistert. Je adviseert. Dat betekent dat jouw beroep een sterk relationele kant heeft en dat een goed contact met je klant cruciaal is voor jouw dienstverlening. Maar hoe breng je wezenlijk contact tot stand? Begin bij je eigen verhaal.

Gezien en gehoord

Een sleutelwoord in je werk is vertrouwen. Maar wat is dat? Het is een lastig te vangen begrip dat vaak aan de hand van voorbeelden wordt uitgelegd: kleine momenten die van waarde waren. Bijvoorbeeld dat de adviseur mij heeft gebeld zoals afgesproken. Of dat hij nog weet dat mijn dochter gaat trouwen. Als klant wil ik graag dat jij als adviseur meedenkt, de tijd neemt en mij zo het gevoel geeft dat ik gezien en gehoord wordt. En waar zit dat in?

Basishouding

Wezenlijk contact zit hem in oprechte belangstelling. Heb je oprécht zin om je klant te ontmoeten, of doe je ‘gewoon je ding’? Je hebt een medemens voor je. Met vragen, onzekerheden, frustraties, plezier, liefde, verdriet, noem maar op. Heb je ook wel eens dat je naar een rijtje huizen kijkt en je afvraagt wat zich daarbinnen allemaal afspeelt? Levens! Van mensen, zoals jij en ik. Geweldig toch?! En ben je dan ook nieuwsgierig? Benieuwd? Dat is namelijk de mooie, open basishouding die je nodig hebt in het contact met je klant.

Contact vormgeven

Hoe krijg je meer gevoel voor het verhaal van je klant? Door te beginnen bij je eigen verhaal. Jijzelf bent de basis. Wees nieuwsgierig naar jezelf. Denk aan je werksituatie en stel jezelf de vraag: Wat wil jij? Ga eens wandelen of hardlopen met deze vraag in je hoofd. Of ga ervoor zitten en schrijf 10 minuten zonder te stoppen wat er bij die vraag allemaal in je opkomt. Welke antwoorden zijn dat? Probeer niet te oordelen, zet je bezwaren aan de kant, kom niet met ‘ja maar’ en luister! Soms komt er juist in je op wat je allemaal níet meer wilt. Ook dat is een mooi uitgangspunt. Dat wat je niet wilt, kun je onder elkaar zetten en omdraaien naar hoe je het wél voor je ziet. Met ideeën hoe je dat voor elkaar kunt krijgen.

Wat wil jij?

  • Wandel, loop hard, of schrijf 10 minuten onafgebroken over wat je wilt;
  • Als je hebt gewandeld of hardgelopen, schrijf alsnog 10 minuten onafgebroken;
  • Lees rustig hardop voor wat je zojuist hebt opgeschreven;
  • Wat raakt je het meest? Schrijf daar nog eens 5 minuten onafgebroken over door;
  • Schrijf “Wat wil jij?” op een briefje op je bureau, op je dashboard, in je agenda. Zo komt de vraag de hele dag bij diverse aspecten van je werk terug.

Download de whitepaper 'Effectief Adviesgsprek'

In deze whitepaper krijg je praktische handvatten voor een goed adviesgesprek.

Download de whitepaper

Mens achter de klant

Als klant heb ik een verhaal. Achter mijn veeleisendheid en ongeduld zit misschien angst, achter mijn boosheid zit wellicht verdriet. Daar hoeft het in jouw adviesgesprek niet over te gaan. Wel is het belangrijk te benoemen wat je ziet. Nieuwsgierig te zijn. Zonder oordeel. Vragen stellen. En ook echt te luisteren naar de antwoorden. Is het contact ongemakkelijk? Je hoeft niet te doen alsof dat niet zo is. Wees echt. Geef aan dat je spanning voelt. Vraag wat de ander nodig heeft. Een advies van mens tot mens is het beste advies.

Linda Mensinga

Linda Mensinga is haar hele leven al gefascineerd door mensen. Zoekt altijd naar mogelijkheden en dat wat verbindt. Luistert graag, voelt veel, ziet scherp en laat een ieder graag zijn wie hij/zij is. Dit zet ze o.a. in bij Next Step Factory.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *