Fraude is een probleem waar je als financieel adviseur liever niet mee te maken krijgt, maar helaas komt het toch vaker voor dan je denkt. Het herkennen en aanpakken van fraude kan lastig zijn, vooral als het gaat om subtiele signalen. In deze blog bespreken we een casus om meer inzicht te geven in hoe je verdachte situaties kunt identificeren en geschikt kunt handelen.
Wat is fraude?
Fraude is het misleiden van betrokkenen om onterecht voordeel te behalen. Dit kan gaan om kleine dingen zoals een afwijkend adres of een klant die traag of niet de gevraagde informatie voor een juiste offerte kan/wil aanleveren. Tot grotere fraude behoort bijvoorbeeld onjuiste informatie in een verzekeringsaanvraag tot het indienen van onterechte claims.
Maar hoe ga je daar mee om? En wanneer besluit je als tussenpersoon om de klant wel of niet te vertegenwoordigen? Als tussenpersoon wil je natuurlijk ook niet in verband gebracht worden met mogelijke frauderende klanten. Je wil ook je eigen reputatie beschermen.
De casus van bedrijf X
Om meer inzicht te geven in wat er zoal kan voorkomen, nemen we je graag mee in onderstaande casus.
Feitelijke gegevens:
- Bedrijf: X
- Dekking: 100 / 70, 30 wachtdagen
- Loonsom: € 75.377 exclusief werkgeverslasten
- Aantal medewerkers: 2
- Verzekeringen: Ziekteverzuimverzekering en een WGA Hiaat Verzekering
Zie je hier iets verdachts in? Nee, wij als acceptanten in eerste instantie ook niet. Totdat we dit zagen:
- Het adres is een woning, om precies te zijn een appartement;
- Er staan meer medewerkers op de website vermeld dan op de aanvraag;
- Er loopt al een polis, dus geen startend bedrijf zoals in de aanvraag is aangegeven;
- De slotvraag, ‘Heeft u in het verleden eerder een verzuimverzekering/inkomensverzekering gehad?’, is met ‘Nee’ beantwoord;
- En daarnaast komt er bij controle een EVR-melding naar voren. Dat wijst op een eerdere onjuiste claim.
Hoe hebben wij gehandeld?
De casus is voorgelegd aan de verzekeringsmaatschappij, waaruit bleek dat de EVR-melding betrekking had op een onjuiste voorstelling van zaken bij een eerdere claim.
Deze bevindingen, in combinatie met de foutieve antwoorden op de slotvraag, leidden tot ernstige twijfels over de moraliteit en integriteit van de klant. Als gevolg hiervan werd besloten om de aanvraag te weigeren en de al lopende polis te royeren.
Als acceptant is het dus essentieel om de feiten zoals vermeld op het aanvraagformulier grondig te controleren. Voor tussenpersonen is het belangrijk om bij het gesprek met een potentiële klant zorgvuldig door te vragen en ervoor te zorgen dat alle informatie volledig en correct is. Dit voorkomt mogelijke problemen en misverstanden achteraf.