Schade particulier

Toename van onbetrouwbare bedrijven door gebrek aan vakmensen

Iris Huldij
Claimbehandelaar schade

We merken het allemaal…. Het tekort in de bouwsector. Het vinden van beschikbare vakmensen is lastig, wat leidt tot uitstel van klussen. Deze situatie is nog ernstiger voor mensen die dringend hulp nodig hebben, bijvoorbeeld bij waterschade.

Wij kunnen ons de opluchting van een gedupeerde klant voorstellen als een bedrijf toch ruimte in de agenda vindt om te helpen. Maar let op, voorzichtigheid is geboden. Er zijn oplichters die slim inspelen op deze krapte!

Hoe gaan deze soort oplichters te werk?

Het is belangrijk om alert te zijn op de methodes die deze onbetrouwbare bedrijven gebruiken. We zetten een paar van de veelgebruikte methoden op een rij.

  1. Misleidende advertenties op Google
    Onbetrouwbare bedrijven zijn vaak aangesloten bij tussenbedrijven die advertentieruimte kopen bij Google. Hierdoor komen ze hoog in de zoekresultaten waardoor ze overkomen als betrouwbare en vaak gekozen bedrijven.
  2. Het tekenen van een werkbon zonder een afgesproken bedrag
    Bij binnenkomst laat zo’n bedrijf de klant meestal een werkbon tekenen zonder een vooraf besproken bedrag. Achteraf wordt het bedrag op de werkbon genoteerd. De klant wordt hierdoor gedwongen vaak een zeer hoog bedrag te betalen.
  3. Bedenken van een probleem
    Sommige dakdekkers bellen aan en wijzen op dat moment op een zogenaamd acuut probleem op het dak. Zij kunnen dit snel verhelpen, maar berekenen achteraf torenhoge kosten.
  4. Inspelen op noodsituaties
    Onbetrouwbare slotenmakers spelen vaak in op de situatie dat mensen zichzelf buitensluiten. De slotenmaker komt dan direct ter plaatse, wat behulpzaam lijkt, maar stuurt achteraf een hoge factuur.
  5. Zich voordoen als een ander bedrijf
    We zien steeds vaker dat onbetrouwbare partijen zich voordoen als grotere bedrijven. De ze misleiders adverteren op Google onder de naam van een ander bedrijf. Ze doen zich telefonisch voor als medewerker. De monteurs geven ter plekke aan ingehuurd te zijn door dit bedrijf, maar dragen echter geen bedrijfskleding en rijden veelal in witte bussen.

Waar moet mijn klant op letten bij het inschakelen van een herstelbedrijf?

Wanneer je klant op zoek gaat naar een betrouwbare specialist, is het verstandig om dit niet pas te doen wanneer de nood hoog is. Laat je klant daarom op tijd beginnen met het zoeken naar een betrouwbare specialist in de omgeving. Moedig jouw klant ook aan om van tevoren uitgebreid online onderzoek te doen, bijvoorbeeld het bedrijf te googelen en reviews lezen.
Een ander belangrijk punt is het controleren van een keurmerk. Dit is vaak een teken van kwaliteit en betrouwbaarheid. Zeker weten dat het keurmerklogo niet geknipt en geplakt is? Check op de website van het keurmerk of het bedrijf hierop wordt vermeld.

Als laatste is het belangrijk om alert te zijn op de inhoud van contracten en werkbonnen. Adviseer je klant om nooit iets te tekenen zonder van tevoren een prijsafspraak en andere belangrijke afspraken te hebben gemaakt. Zo voorkom je ongewenste verrassingen achteraf.

Meer informatie of hulp nodig?

Neem gerust contact op met de afdeling Schade Brand/Varia via 033-4670890 of brandvaria.schade@nedasco.nl.

Iris Huldij

Iris Huldij is claimbehandelaar op de afdeling Schade Brandvaria. Zij is al sinds 2006 werkzaam in de bank en verzekeringsbranche. Iris zet de klant centraal door mee te denken en op zoek te gaan naar de best mogelijke oplossing. Haar opgedane kennis en ervaring komt hierin goed van pas.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *