Q&A: Coronavirus en fiscale en financiële tegemoetkomingen voor het MKB – Hoe zit het?

16 maart 2020 | 4 MIN
ONDERNEMEN

Q&A

Coronavirus: fiscale en financiële steun voor het MKB – Hoe zit het?

Jos Dreves
16 maart 2020
🕛 4 min. lezen

Veelgestelde vragen

De maatregelen die worden getroffen tegen het coronavirus hebben gevolgen voor ondernemers. Wanneer hebben zij recht op werktijdverkorting? En hoe zit het met het betalen van inkomstenbelasting? Met deze Q&A proberen we je zo goed mogelijk voor te bereiden op vragen van ondernemers door te beantwoorden hoe het zit met coronavirus en fiscale en financiële steun voor het MKB. 

Belastingen, leningen en uitstel van aflossing

Hoe zit het met het betalen van belasting?

Wanneer aangetoond kan worden dat de problemen van de ondernemer veroorzaakt zijn door de gevolgen van de uitbraak van het coronavirus, hoeft een ondernemer voorlopig geen inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting en loonbelasting af te dragen aan de fiscus.

Problemen die bijvoorbeeld voor kunnen komen als gevolg van een uitbraak zijn het niet kunnen leveren aan je klanten in Amerika, het annuleren van feesten en partijen in de horeca, het niet kunnen inkopen in Tsjechië of China, het niet doorgaan van een (verkoop-)beurs.

Zie ook www.belastingsdienst.nl.

Hoe gaat de overheid om met MKB'ers hun leningen?

Om tijdelijke liquiditeitstekorten te kunnen opvangen is er de borgstellingsregeling (BMKB-regeling). MKB’ers die in financiële problemen dreigen te komen, kunnen de overheid vragen garant te staan voor leningen.

Zie ook www.belastingdienst.nl.

Kan mijn klant preventief uitstel van aflossing aanvragen?

Dat kan, ook al kan je klant nu nog voldoen aan de aflossing. Het kan zo zijn dat dit in de toekomst lastiger gaat worden. Daarom is het beter om deze preventief aan te vragen. Vraag uitstel van aflossing bij de bank aan.

Regelingen

Wanneer kan de ondernemer een beroep doen op werktijdverkorting?

De regeling Werktijdverkorting (wtv) is stopgezet. Het kabinet introduceert de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW). Momenteel wordt overleg gevoerd met UWV over de uitvoering van deze regeling. De hoofdlijnen van deze regeling zijn al bekend en staan beschreven op de website van de Rijksoverheid.

Lees verder op www.rijksoverheid.nl.

Welke regelingen worden er getroffen voor zzp-ers?

Voor zzp-ers die door de uitbraak van het coronavirus in de problemen komen is er de Bbz (Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004). Het Bbz wordt uitgevoerd door de gemeente waarin de ondernemer woont.

Kan een ondernemer zijn medewerkers verplichten om vakantiedagen op te nemen?

Zoek goed uit hoeveel verplichte vakantiedagen je kan aanwijzen volgens de CAO. Wettelijk zijn dit er twee, maar bijvoorbeeld in de horeca geldt hiervoor maar één dag. Dit kan dus per CAO verschillen.

Voorkom een betalingsachterstand

Nedasco belt actief met klanten die een openstaande factuur hebben. Dit gebeurt alleen als de tussenpersoon ons hier toestemming voor heeft gegeven. Inmiddels mogen wij 60% van de klanten nabellen. Zo voorkomen we samen dat een factuur wordt overgedragen aan onze incassopartner.

Mogen wij jouw klanten nabellen bij een openstaande factuur? Stuur dan een e-mail met jouw toestemming naar incasso@nedasco.nl.

Over de auteur

Jos Dreves is Creditmanager op de afdeling Finance. Na zijn studie bedrijfseconomie in Groningen is hij begonnen op afdeling Finance en tot ons grote genoegen werkt hij daar nog steeds: Finance verveelt nooit zegt hij zelf! Hij ziet het als zijn missie om ons incassotraject zo klantgericht en efficiënt mogelijk in te richten.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit vind je ook interessant:

21 juli 2020

Hoe werkt garantie tegen onderverzekering bij zakelijke brandverzekering?

 

24 augustus 2020

Is schade door een e-bike gedekt op een AVB?

 

21 oktober 2020

Thuiswerken en werkgevers-aansprakelijkheid (AVB), hoe zit het?

 

Dit vind je ook interessant:

28 oktober 2019

In 7 stappen van waarden naar gedrag

 

20 maart 2019

Hoe ben je van betekenis voor jouw klant?

 

20 maart 2019

Verkoop dienstverlening, niet een polis