Ondernemen

Maak betalingsachterstanden inzichtelijk en bespreekbaar

Jos Dreves
Creditmanager

Het is ochtend en ik ga naar kantoor in Amersfoort. Het begint te regenen. Vlak voordat ik in de auto stap, lees ik een bericht van Atradius: Nederlandse faillissementen stijgen met 77 procent in 2023.

Het aantal faillissementen in Nederland neemt in 2022 naar verwachting met 9% toe en stijgt in 2023 met maar liefst 77%. Dit is een duidelijke omslag ten opzichte van de laatste twee jaar. Toen was er tijdens de coronacrisis juist sprake van een sterke daling. Nu de overheidssteun is stopgezet, komt het aantal faillissementen naar verwachting volgend jaar terug op het niveau van vóór corona en zal een deel van de bedrijven die met overheidssteun overeind zijn gehouden alsnog omvallen. Dat concludeert Atradius in haar faillissementsvooruitzichten voor 2022 en 2023. Atradius benadrukt ook dat het verwachte aantal faillissementen in 2023 (4.100) nog altijd aanzienlijk lager is dan de vorige piek in 2013 (12.500).

Vervolgens lees ik dat bakkerij Van der Waal uit Alblasserdam na 112 jaar de hoge energiekosten niet meer kan betalen. Vandaag, 18 oktober, wordt door de rechtbank de faillissementsaanvraag beoordeeld.

Hoe gaan wij om met betalingsachterstanden?

Terwijl ik de file vermijd door iets later in de auto te stappen en eerst thuis te werken, denk ik hier verder over na. Hoe gaan wij om met betalingsachterstanden?

De klant
Bij Nedasco besteden wij veel aandacht aan het voorkomen van betalingsachterstanden.
Wij sturen na 16 dagen een herinnering naar de verzekerde. Dit is een geheugensteuntje waarin staat wat de gevolgen zijn als niet (tijdig) wordt betaald. Na 35 dagen volgt een aanmaning en na 44 dagen een ingebrekestelling. Dit is de laatste kans om alsnog te betalen. Hebben wij de betaling na 60 dagen nog niet ontvangen? Dan volgt een incassoprocedure.

Financieel adviseur
De financieel adviseurs die met ons samenwerken, ontvangen kopieën van deze correspondentie met hun klanten via ons Nedasco ServiceNet (NSN). Daarnaast informeren wij hen als:

  1. een factuur 28 dagen oud is en de dekking nog niet is vervallen;
  2. wij het kenteken na 35 dagen hebben afgemeld (in geval van een autoverzekering);
  3. wij de openstaande factuur na 49 dagen bijna uit handen geven;
  4. wij na 60 dagen de factuur moeten overdragen aan onze incassopartner.

Op NSN kunnen adviseurs via de tool ‘Openstaande facturen’ precies zien waar de verzekerde zich in het incassotraject bevindt.

Wie belt, krijgt geld
Ook bellen wij met de verzekerde als er sprake is van een premie-achterstand. Dit doen wij overigens alleen als de financieel adviseur ons daarvoor toestemming heeft gegeven. Waarom wij bellen? Mijn ervaring is dat je er meestal samen wel uitkomt als je een betalingsachterstand bespreekt.

Voordelen bellen:

  • Een gezonde klantrelatie houden
  • Onduidelijkheden ophelderen en voorkomen
  • De reden van late betaling boven water krijgen
  • Bellen is sneller
  • Wie belt, krijgt geld.

Minder betalingsachterstanden en minder incasso
Dit incassotraject, dat wij in 2015 inrichtten, heeft ons én de verzekerden veel goed gedaan. Jaar op jaar zie ik het aantal brieven over betalingsachterstanden dalen, terwijl de omzet stijgt. Ook zie ik een sterke daling van dossiers die wij moeten overdragen voor incasso. Tijdens de coronacrisis werden wij overspoeld met verzoeken tot betalingsregelingen. Met trots kan ik zeggen dat 100% van deze afspraken succesvol zijn afgerond.

Tot slot realiseer ik mij dat ik de tragedie van de bakker niet had kunnen voorkomen. De financiële armslag van particulieren en bedrijven zal de komende tijd verder onder druk komen te staan, maar ik kan oprecht zeggen dat wij in onze dienstverlening erg ver gaan om betalingsachterstanden te voorkomen.

Inmiddels ben ik gearriveerd op de Displayweg te Amersfoort. Het regent niet meer.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *