INKOMEN

Inkomensseizoen 2023: hoe vervul jij jouw zorgplicht?

Hans Baggen
23 augustus 2022
🕑 4 min. lezen

Ze hebben maar makkelijk praten. De beleidsmakers achter hun bureau. De arbeidsmarkt van de toekomst, verplichte AOV voor zelfstandigen en alsof het niets is een fantastisch ontzorgend product op de verzuimmarkt. Dat alles valt onder mijn zorgplicht als financieel dienstverlener.” Ik citeer hier één van mijn klanten die ik regelmatig spreek.

Ik ben Hans Baggen, Specialist Zorg- en Inkomensverzekeringen bij Nedasco. In deze blog staat de zorgplicht centraal.

Als financieel adviseur kan jij er in je dagelijkse werkzaamheden niet onderuit. De juridische beschrijving in de Wet op het Financieel Toezicht en in het Burgerlijk Wetboek is bekend. Toch is het in de praktijk niet zo zwart-wit.

Zorgplicht uitgelegd

Simpel gezegd wil de zorgplicht zeggen dat jij als financieel dienstverlener goed voor je klanten moeten zorgen. Maar wat is ‘goed zorgen’? Wekelijks bellen? Duidelijke communicatie? Goede bereikbaarheid? Écht het gesprek aangaan? De term ‘goed voor je klanten zorgen’ wordt door iedereen anders geïnterpreteerd. Wat de een als goed bestempeld, vindt de ander ondermaats. Toch zijn er wettelijke kaders waar je je aan moet houden.

Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) heeft er al honderden uitspraken over gedaan. Wat we veel terug lezen:

  • Als adviseur stel je de belangen van je klant centraal;
  • Je bent als adviseur een professional die redelijk bekwaam handelt;
  • Als adviseur moet je de nodige zorg betrachten bij advisering en bemiddeling.

En ook deze uitspraken zijn voor interpretatie vatbaar. Want zoals het zo mooi genoemd wordt ‘de omstandigheden van het geval’ tellen ook mee. Het maakt het alles bij elkaar erg complex en geeft je als adviseur weinig houvast. Gezond boeren-verstand is misschien nog wel de beste inzet naast het klassieke gezegde: ‘wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet…’

Verzuim Ontzorgverzekering

Met het inkomensseizoen voor de deur is voor jou als inkomensadviseur ook de tijd aangebroken om je klanten van advies te voorzien. Is de huidige verzekering nog passend? Heeft een klant zijn ongenoegen uitgesproken over de experience rating? Of is er een confrontatie geweest over een peperdure re-integratie nota? Of misschien zelfs wel een loonsanctie?

De Nedasco Verzuim Ontzorgverzekering is zeker een product dat passend kan zijn. In een eerder gegeven webinar hebben wij uitgebreid toegelicht waarom wij achter dit product staan. Daarbij vind ik dat de zorgplicht van een adviseur een prominente rol speelt bij dit product. De uitspraken van het Kifid geven dit ook aan. De zorgplicht houdt niet op bij het aansluiten van de verzekering, maar gaat door gedurende de looptijd van de polis.

Het adviesgesprek

Het naderende inkomensseizoen is een goede gelegenheid om opnieuw de situatie van jouw klanten te bespreken. Het inkomendashboard op Nedasco ServiceNet kan je daarbij helpen. De Verzuim Ontzorgverzekering is voortgekomen uit een samenwerking tussen de overheid, verzekeraars en werkgeversorganisaties. Dus zeker de moeite waard om te kijken of dit product een goede optie is voor je klant.

Ben jij klaar voor het inkomensseizoen? Of wil je even sparren met mij of een van mijn collega’s? Neem gerust contact met ons op via 033 – 46 70 862 of via inkomen.offerte@nedasco.nl.

 

Chantal van Manen

Over de auteur

Hans Baggen is Specialist Zorg- en Inkomensverzekeringen bij BSB Volmachten / Nedasco. Je kunt op zijn expertise rekenen op het gebied van sociale zekerheid.

Hij ziet het als een uitdaging om jou te ondersteunen bij jouw vraagstukken omtrent inkomensverzekeringen en helpt je graag verder bij jouw inkomensadvies.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit vind je ook interessant:

4 april 2019

Wanneer mag je iemand ontslaan?

 

25 februari 2020

Nieuwe Ketenregeling: arbeidsmarkt weer in balans

 

2 maart 2020

Coronavirus en verzuimverzekeringen –
Hoe zit het?