Ondernemen

Hoe ben je van betekenis voor jouw klant?

Jelle Bartels
Consultant (Next Step Factory)

Steeds meer bedrijven zoeken naar hun identiteit. Met een sterke identiteit laat je zien hoe onderscheidend je bent ten opzichte van concurrenten, maar vooral hoe je het verschil maakt.

We hebben onze aarde niet geërfd van onze ouders, maar te leen gekregen van onze kinderen

Chief Seattle

Financieel fundament

Als financieel adviseur heb je alles in huis om onze wereld beter door te geven aan de volgende generatie(s). Je legt dagelijks de fundamenten van de financiële situatie van jouw klanten. Voor veel mensen is het lastig om de regie over hun financiën te krijgen en vooral te behouden. Dankzij jouw adviezen kunnen klanten weer vooruit.

Als financieel adviseur heb je alles in huis om onze wereld beter door te geven aan de volgende generatie(s). Je legt dagelijks de fundamenten van de financiële situatie van jouw klanten. Voor veel mensen is het lastig om de regie over hun financiën te krijgen en vooral te behouden. Dankzij jouw adviezen kunnen klanten weer vooruit.

Jouw medewerkers gaan mee

Je bent met jouw kantoor van betekenis voor je klanten, dan zijn jouw medewerkers dat automatisch ook. Van betekenis zijn spreekt aan en zet mensen in beweging. Het brengt verbinding. En het brengt succes. Van betekenis zijn gaat veel verder dan ‘jouw financiële huishouding op orde’!

Download d whitepaper 'Effectief Adviesgesprek'

In deze whitepaper krijg je praktische handvatten voor een goed adviesgesprek.

Download de whitepaper

Vijf tips

Weten jouw klanten wat je voor ze wilt betekenen? Ik geef je vijf tips hoe je de betekenis van jouw organisatie vormgeeft

Tip 1: Begin met het ‘waarom’
De kern van een echt, onderscheidend verhaal vind je in het ‘waarom’ van jouw onderneming. Wat je wil betekenen en waar je voor staat vormt je ‘waarom’ en dat is de start van elke onderneming. Het is de meetlat waarlangs je al je beslissingen kunt leggen.

Tip 2: Haal het verhaal uit de mensen om u heen
Zorg voor een verhaal dat tot de verbeelding spreekt. Haal dat verhaal uit je medewerkers, je klanten en de partners waarmee je zaken doet. Een kaal opgediende visie of missie als “Omdat het moet” is verleidelijk, maar straalt geen echte ambitie of boodschap uit. Authentieke verhalen als “Jarenlange kennis, overgedragen van generatie op generatie” vormen een bron van inspiratie voor medewerkers en creëren loyale klanten.

Tip 3: Bepaal hoe jouw verhaal het beste overkomt
Breng je verhaal op een inspirerende manier, dus zonder managementtaal en holle frasen. Leg je organisatieverhaal vast in zo’n 175 tot 250 aansprekende woorden en laat het mooi vormgeven. Denk ook na over andere vormen en middelen dan het geschreven woord om jouw verhaal te vertellen.

Tip 4: Test!
Test tijdens het maken en vooral ook na het introduceren van jouw verhaal hoe het overkomt. Brengt het echt iets (positiefs) teweeg? Vraag om feedback in je eigen omgeving. De beste reflectie vind je vaak direct om je heen.

Tip 5: Doen!
In het proces van (samen) doen, ontdek je wat echt bij je past. Nieuwe inzichten komen vanzelf naar boven als je dingen uitprobeert. Plan structureel tijd vrij om AAN jouw bedrijf te werken in plaats van alleen maar heel hard IN je bedrijf te werken.

Jelle Bartels

Jelle Bartels is een ondernemende kartrekker. Hij is mede-oprichter van Next Step Factory. Hij faciliteert ondernemingen eruit te halen wat erin zit. Hands-on en praktisch.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *