Beveiligingscertificaat auto tijdig verlengen: waarom is dit belangrijk?

25 januari 2021 | 5 MIN
SCHADE

Beveiligingscertificaat auto tijdig verlengen: waarom is dit zo belangrijk?

Folko de Raad
25 januari 2020
🕛 4 min. lezen

Alle verzekeringen in één pakket?
Lees meer over schade particulier »

Diefstal van voertuigen is helaas dagelijks aan de orde. Het is een schadeclaim die in de papieren loopt. Logisch dat verzekeraars bij dure auto’s om een geldig certificaat van het beveiligingssysteem vragen. Je relatie kan nu een melding krijgen als het certificaat dreigt te verlopen.

Hoewel de diefstalcijfers iets dalen en de terugvindpercentages iets stijgen, is en blijft autodiefstal een probleem. Een beveiligingssysteem biedt soelaas. Auto’s met een gecertificeerd beveiligingssysteem worden 74% minder vaak gestolen en 62% vaker teruggevonden dan auto’s zonder beveiligingssysteem.

Vijf klassen van beveiliging

Beveiligingssystemen zijn ingedeeld in 5 klassen:

  1. Startonderbreker. Met dit systeem kan de auto niet worden gestart zonder autosleutel, transponder of handzender. Het systeem wordt in de meeste voertuigen af-fabriek standaard ingebouwd.
  2. Inbraakdetectie met alarmering. Als de autoportieren, de kofferbakklep of de motorkap geforceerd worden, gaat er een alarm af. Ook gaan de autolampen flikkeren.
  3. Hellingshoekdetectie. Zodra de hellingshoek van de auto verandert door opkrikken, wegslepen of optakelen, gaat er een hoorbaar en zichtbaar autoalarm af.
  4. Beperkt voertuigvolgsysteem. Als de auto als vermist wordt opgegeven, wordt een GPS-volgsysteem ingeschakeld. De politie kan dan nagaan waar de auto zich bevindt.
  5. Uitgebreid voertuigvolgsysteem. Het GPS-volgsysteem wordt automatisch ingeschakeld zodra het autoalarm afgaat. De diefstal hoeft dus niet eerst ontdekt te worden.

Voorwaarden voor beveiliging

Verzekeraars stellen steeds vaker als eis dat een dure (bedrijfs)auto deugdelijk beveiligd is tegen diefstal. Welke beveiliging nodig is, hangt vooral af van de leeftijd, de cataloguswaarde en de diefstalgevoeligheid van het voertuig. Jonge auto’s met een hoge cataloguswaarde staan het hoogst op het verlanglijstje van criminelen. De beveiligingsvoorwaarden voor die auto’s zijn strenger.

    Alles in één pakket

    Maak het verschil voor jouw klanten door verzekeringen van verschillende verzekeraars in één particulier pakket op te nemen. Als adviseur krijg je bij Nedasco ook de nodige tools, kennis en dienstverlening.

    Tijdig geldigheid checken

    Beveiligingssystemen worden vaak ingebouwd door een Kiwa SCM-gecertificeerd inbouwstation. De autobezitter ontvangt dan een certificaat dat 3 jaar geldig is. Zonder geldig certificaat komt je relatie bij diefstal niet in aanmerking voor een (volledige) schadevergoeding. Het is de eigen verantwoordelijkheid van jouw relatie om te checken of het certificaat verlopen is. Dat kan met een kentekencheck op de website van Kiwa SCM. Is het beveiligingssysteem niet ingebouwd door een Kiwa SCM-gecertificeerd inbouwstation? Dan kan hij de geldigheid daar niet checken. Hij moet dan contact opnemen met de organisatie die het beveiligingssysteem heeft geleverd of ingebouwd.

    Kentekencheck met melding

    Omdat veel mensen vergeten hun certificering te checken, heeft Kiwa SCM een kentekencheck ontwikkeld. Daarmee krijgt jouw relatie een automatische melding. Zes weken voordat het certificaat verloopt, ontvangt hij per e-mail een herinnering dat er een periodieke keuring moet worden uitgevoerd. Blijft de keuring uit en verloopt het certificaat? Dan ontvangt je relatie nogmaals een e-mail. Zo wordt hij op de hoogte gehouden en komt hij nooit voor verrassingen te staan.

    Jouw rol als financieel adviseur

    In het kader van de zorgplicht kun jij als tussenpersoon je relatie op het hart drukken om tijdig het certificaat te controleren. Wijs hem dan meteen op de mogelijkheid dat hij een automatische melding kan krijgen als het tijd is voor de periodieke keuring. Je relatie is geholpen en jij hebt weer je toegevoegde waarde kunnen laten zien.

    Vragen?

    Heb je vragen over dit onderwerp? Neem dan contact op met de afdeling Serviceteam Particulier op 033-46 70 830 of via serviceteam.particulier@nedasco.nl.

    Dit vind je ook interessant:

    15 december 2020

    Geen ijsvrije auto en schade veroorzaakt: wat zijn de gevolgen?

     

    15 december 2020

    WA-direct autoverzekering: medio 2021 schades sneller behandelen?

     

    5 februari 2021

    Zware weersomstandigheden: hoe voorkom je (veel) schade?

     

    Over de auteur

    Folko de Raad is senior medewerker serviceteam particulier. Hij heeft geruime tijd ervaring opgedaan bij het intermediair en staat elke dag klaar voor onze klant. Regelmatig deelt hij zijn kennis op het gebied van particuliere verzekeringen.

    0 reacties

    Een reactie versturen

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *