Vorig jaar mei schreven we over het uitstel van de registratie- en kentekenplicht voor bijzondere bromfietsen. Inmiddels is de wetswijziging opnieuw doorgeschoven, dit keer naar juli 2025.
Tot het zover is, duiken we in de wereld van (bijzondere)kentekens. Want wist je dat er verrassend veel verschillende kentekentypes bestaan – elk met een eigen kleur, betekenis en toepassing?
Wat betekenen gele en donkerblauwe kentekenplaten?
We kennen hem allemaal: de oude, vertrouwde gele kentekenplaat met zwarte alfanumerieke tekens. Onze personenauto’s, bedrijfswagens en aanhangwagens dragen deze al sinds 1978. De opbouw van de kentekens verandert voortdurend. Sinds 4 juni 2024 gebruiken we de elfde serie nummerborden met het formaat: XXX-99-X. In deze serie beginnen de kentekens van personenauto’s niet langer met een L of T.
Niet elk voertuig rijdt met een gele kentekenplaat rond. Oldtimers herken je – naast hun klassieke uiterlijk- aan de donkerblauwe kentekenplaat met witte letters. Deze zijn toegestaan voor personenauto’s, kampeerauto’s, bedrijfsauto’s of motoren wanneer:
- het voertuig vóór 1 januari 1978 voor het eerst is toegelaten op de weg, én
- het kenteken bestaat uit twee groepen van twee cijfers en één groep van twee letters.
Exporteren, keuren of doorvoeren: dit betekenen de witte platen
Het uitvoerkenteken, ook wel exportkenteken genoemd, wordt gebruikt bij het exporteren van een voertuig. Het is maximaal 14 dagen geldig, maar nooit langer dan de APK-keuring. Deze kentekenplaat is wit met zwarte letters.
Het doorvoerkenteken, ofwel transitokenteken, is bedoeld voor voertuigen die wel een kenteken nodig hebben, maar nooit een Nederlands kenteken hebben gehad. Met dit kenteken mag het voertuig wereldwijd de openbare weg op. De kentekenplaat is wit met zwarte letters en 14 dagen geldig na afgifte.
Het eendagskenteken wordt gebruikt voor voertuigen die nog bij de RDW gekeurd moeten worden, bijvoorbeeld bij import. Wil je zelf naar het keuringsstation rijden, dan mag dat niet zonder kenteken. Je kunt het eendagskenteken online aanvragen bij de RDW in combinatie met een keuringsafspraak.
Leuke weetjes
Wist je dit al over kentekens?
Sinds kentekenserie 4 er geen gebruik meer wordt gemaakt van klinkers (met uitzondering van opleggers)? Ook de C en Q worden vermeden, omdat ze te veel lijken op de nul.
En wist je dat lettercombinaties zoals GVD, KKK, KVT, NSB, PKK, TBS, SS en SD nooit worden uitgegeven, zelfs niet als onderdeel van een driekaraktercombinatie? Ook politieke afkortingen zoals PVV, SGP, VVD, FVD en BBB zijn uitgesloten.
Wat doen taxi’s en autohandelaren met blauwe en groene kentekens?
Naast de bekende gele kentekenplaten zie je ook blauwe en groene kentekenplaten. De blauwe platen zijn voor taxi’s. Zodra een taxi is goedgekeurd, krijgt het voertuig een blauw kenteken met dezelfde nummercombinatie als een regulier voertuig. Het groene kenteken, ook wel handelaarskenteken, wordt gebruikt door autohandelaren. Hiermee mogen ze rijden met voertuigen die nog niet zijn verkocht.
T, L, W, GV en ZZ: kentekens die je niet elke dag ziet
Je ziet ze niet vaak, maar het is handig om te weten waar de volgende kentekens voor staan:
- T-kentekens
Voor land- en bosbouwtrekkers en motorrijtuigen met beperkte snelheid. Deze worden veel gebruikt in de agrarische sector. In het verzekeringsvak komen we soms quads met een T-kenteken tegen. Deze kunnen we niet verzekeren in de particuliere volmacht, omdat ze bij de RDW als zakelijk gebruik geregistreerd staan.
- L-kentekens
Voor land- en bosbouwaanhangwagens en verwisselbare getrokken uitrustingsstukken. Sinds 2021 geldt hiervoor een registratieplicht bij gebruik op de openbare weg.
- W-kentekens
Voor specifieke aanhangwagens met een maximaal toegestaan gewicht van meer dan 750 kilo. Deze worden door fabrikanten en handelaren gebruikt om voertuigen tijdelijk te testen.
- GV-kentekens
Voor voertuigen met een beperkte maximumsnelheid die in het grensgebied worden gebruikt, zoals in Duitsland of België. Ook hier gaat het vaak om agrarische voertuigen.
- ZZ-kentekens
Voor voertuigen die niet voldoen aan de wettelijke eisen voor afmetingen en/of gewichten. Denk aan antieke voertuigen of rijdende werktuigen die langer zijn dan 200 meter, breder dan 6 meter en/of meer dan 60 ton wegen.
Van koninklijk tot militair: herken de bijzondere combinaties
Sommige kentekens geven informatie over de eigenaar of het gebruik van het voertuig. We hebben hieronder een rij met kentekens met bijzonder status neergezet.
- AA- kentekens: degene die hiermee starten zijn van het Koninklijk Huis. Als zo’n voertuig wordt verkocht aan een particulier, dan krijgt het een nieuw kenteken.
- CD-kentekens: zijn bedoeld voor buitenlandse diplomaten en medewerkers van internationale organisaties. CD staat voor Corps Diplomatique. Rechters en medewerkers van het Internationaal Gerechtshof gebruiken de combinatie CDJ.
- BN- en GN-kentekens: zijn bedoeld voor buitenlands personeel van ambassades, consulaten en internationale organisaties zonder diplomatieke status. Officieel hebben deze letters geen betekenis, al wordt vaak gedacht aan ‘Buitenlander in Nederland’ en ‘Geen Nederlander’.
Defensiekentekens
Voor defensievoertuigen gelden specifieke lettercombinaties:
- Koninklijke Landmacht: KL en KR
- Koninklijke Luchtmacht: LM
- Koninklijke Marine: KM
- Koninklijke Marechaussee: KV
- Korps Mobiele Colonnes: MC
- Sinds 2014: DM (militair)
JFC HQ Brunssum: zijn bedoeld voor militairen gelegerd in Brunssum (Joint Force Command HQ Brunssum) en zijn reguliere Nederlandse platen met een speciale registratie in het verzekeringsregister.
BFG – NATO: zijn zwarte kentekenplaten met witte letters voor Nederlandse en Duitse militairen die werken in BFG – NATO-verband. Deze platen gebruiken een afwijkend lettertype, namelijk het Duitse kentekenlettertype.