Ondernemen

Klant met betaalachterstand? Help problemen voorkomen

Jos Dreves
Creditmanager

Voor de betaling van verzekeringspremies gelden allerlei regels. Zolang alles netjes op tijd gebeurt, zal jouw klant daar weinig van merken. Maar als de premiebetalingen anders verlopen dan gebruikelijk, kan hij onverwacht problemen krijgen. Het is aan jou, als financieel adviseur, en aan ons, Nedasco, om dat te voorkomen.

Jouw klant moet de premie voor een schadeverzekering binnen 21 dagen betalen. Doet hij dat niet, dan zijn de volgende stappen opeenvolgend van toepassing:

  1. 16 dagen na de premie vervaldag versturen wij een betalingsherinnering. Hierin staat een waarschuwing dat de dekking opgeschort wordt als er geen tijdige betaling plaatsvindt;
  2. Als er geen betaling heeft plaatsgevonden, sturen wij 35 dagen na de premie vervaldag een bevestiging dat de dekking opgeschort is met een waarschuwing voor een incassoprocedure;
  3. 44 dagen na de premie vervaldag sturen wij een laatste waarschuwing;
  4. Het daadwerkelijk uit handen geven van de incasso aan een incassobureau gebeurt 60 dagen na de premie vervaldag.

Jij wordt als adviseur van bovenstaande stappen op de hoogte gesteld door ons. Alle correspondentie die wij naar jouw klant versturen over openstaande facturen, wordt dagelijks gedeeld in jouw postvak op NSN.

Misverstanden voorkomen

Is jouw klant niet op de hoogte van bovenstaande stappen? Dan kan het voorkomen dat hij verkeerde verwachtingen krijgt in bepaalde situaties. Hierdoor ontstaan misverstanden. We schetsen een misverstand aan de hand van een voorbeeld.

Voorbeeld van een misverstand
Een klant had zijn kwartaalpremie voor de autoverzekering op 31 juli betaald moeten hebben. Maar dat is niet gebeurd. Hij heeft zijn auto namelijk op 20 juli verkocht. Daarom leek het hem logisch dat Nedasco de premies van de oude en de nieuwe autoverzekering met elkaar zou verrekenen. Daar wachtte hij op. Alle herinneringen, aanmaningen en waarschuwingen legde hij daarom naast zich neer. ‘Dat is op mij niet van toepassing’, dacht hij. Helaas klopte zijn redenering niet. Nedasco verrekent nooit. Een klant moet altijd de volledige premie betalen. Als daar een correctie op moet komen, ontvangt hij een creditnota. Te veel betaalde premie krijgt hij dan direct teruggestort.

Wij van Nedasco kenden de redenering van de klant, in deze situatie, niet. Wij wisten pas later dat hij zijn auto verkocht had. Onze procedures liepen dus gewoon door en een incasso werd gestart. Een misverstand dat voorkomen had kunnen worden. Jij, als financieel adviseur van de klant, kunt hier een rol in spelen. Probeer er altijd alles aan te doen om te voorkomen dat jouw klant onverzekerd is.

Rol van Nedasco
Voordat wij een vordering uit handen geven aan het incassobureau, kunnen wij jouw klant bellen. Zo kunnen extra incassokosten voorkomen worden. We mogen alleen niet zomaar jouw klant benaderen. Daar hebben we jouw toestemming voor nodig. Mail naar debiteuren@nedasco.nl o.v.v. ‘Nabellen openstaande facturen’ en onze afdeling Finance regelt het voor je.

Zo blijf je op de hoogte

Wij sturen regelmatig overzichten van openstaande facturen naar je toe. Dit gebeurt op verschillende manieren:

  1. Dagelijks ontvang je in Mijn Postvak van NSN kopieën van de betalingsherinneringen die zijn uitgestuurd;
  2. Dagelijks kun je van ons een e-mail krijgen met één van de volgende linkjes erin:
  • Een link met een overzicht van de facturen in jouw portefeuille die 28 dagen openstaan.
  • Een link met een overzicht van de kentekens die wij afgemeld hebben omdat de premie al 35 dagen niet betaald is.
  • Een link met een overzicht van de klanten die na 49 dagen niet betaald hebben.
  • Een link met een overzicht van de klanten waarvan wij de incasso gaan doorsturen naar onze incassopartner omdat er 60 dagen niet betaald is.

Je hoeft niet per se de e-mails af te wachten. Op elk gewenst moment van de dag kun je openstaande facturen inzien via Openstaande facturen in NSN.

Laat jouw toegevoegde waarde zien

Met de herinneringen en overzichten van Nedasco krijg jij in beeld welke relaties door een betalingsachterstand in de problemen kunnen komen. Door tijdig contact met jouw klant op te nemen kun je jouw toegevoegde waarde laten zien. Je kunt hem waarschuwen voor de gevolgen van de achterstand en wijzen op de mogelijkheden om problemen te voorkomen. Dit is dan gelijk weer een mooi moment om de verzekeringsbehoefte van jouw klant te peilen.

Geldfit

Ook als het even financieel tegenzit, staat Nedasco voor je klaar. Heeft jouw klant momenteel moeite met het betalen van rekeningen? Er is online veel hulp te vinden. Kijk bijvoorbeeld eens op www.geldfit.nl. Aan de hand van een anonieme test wordt er gekeken van welke hulp jouw klant gebruik kunt maken.

Jos Dreves

Jos Dreves is Creditmanager op de afdeling Finance. Na zijn studie bedrijfseconomie in Groningen is hij begonnen op afdeling Finance en tot ons grote genoegen werkt hij daar nog steeds: Finance verveelt nooit zegt hij zelf! Hij ziet het als zijn missie om ons incassotraject zo klantgericht en efficiënt mogelijk in te richten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *