Het stookseizoen is voor vele van ons weer in volle gang. Met de wintermaanden worden de houtkachels weer volop in gebruik genomen voor een lekker warm en gezellig vuurtje. Vooral nu de gasprijzen torenhoog zijn, zijn er een hoop mensen die hun houtkachels vaker gebruiken dan normaal. Maatschappijen zijn dan ook bang dat hierdoor meer schades ontstaan, omdat vaak de houtkachel wordt aangezet zonder dat de schoorsteen is geveegd. Moet een schoorsteen eigenlijk elk jaar geveegd worden? Is dit een verplichting bij een woonhuisverzekering?
Niet altijd duidelijk in de voorwaarden
Om duidelijkheid te krijgen of een schoorsteen elk jaar geveegd moet worden, hebben we een rondje langs diverse verzekeraars gemaakt. Het staat namelijk niet altijd duidelijk in de voorwaarden vermeld. De meeste maatschappijen geven aan dat het vegen van de schoorsteen wordt gezien als ‘onderhoud van de woning’. Zij verwachten hierbij van de verzekeringnemer dat deze goed onderhoud uitvoert om onder andere schade te voorkomen.
Bovenstaande geldt, volgens de verzekeraars, voor stenen huizen met harde dekking. Gaat het om een rieten kap, dan wordt er doorgaans wel een harde eis gesteld betreffende het vegen, waarbij er zelfs bij de meeste maatschappijen een vonkenvanger aanwezig moet zijn.
Opgenomen in de voorwaarden van a.s.r
Er zijn echter maatschappijen binnen onze volmacht welke het vegen van de schoorsteen wel duidelijk als eis stellen. a.s.r schrijft letterlijk in zijn voorwaarden: “Wij vergoeden ook geen schade die ontstaat of verergert doordat u niet voldoende voorzorgsmaatregelen neemt. Dit betekent onder andere dat u bij gebruik van een kachel of open haard minimaal 1 keer per jaar de schoorsteen laat vegen”. Controleer dus altijd goed de polisvoorwaarden om teleurstellingen bij een eventuele schade te voorkomen.
Onvoldoende onderhoud kan leiden tot (gedeeltelijke) afwijzing
Als een schoorsteen brandschade veroorzaakt en achteraf blijkt, na expertise, dat de oorzaak lag in onvoldoende onderhoud van de schoorsteen, kan een maatschappij de schade geheel of gedeeltelijk afwijzen. Kan de verzekeringnemer een bewijs tonen dat de schoorsteen het afgelopen jaar nog is geveegd? Dan staat de verzekeringnemer sterker.
Alles in één pakket
Maak het verschil voor jouw klanten door verzekeringen van verschillende verzekeraars in één particulier pakket op te nemen. Als adviseur krijg je bij Nedasco ook de nodige tools, kennis en dienstverlening.
Lees meerKwestie van preventie
De meeste verzekeraars vinden het een kwestie van preventie waar de klant ook bij gebaat is. Veegt de verzekerde tijdig zijn schoorsteen, dan is dit in eerste instantie voor zijn eigen veiligheid én kan de verzekeraar zich niet op achterstallig onderhoud beroepen bij schade.
Vragen?
Heb je vragen over een verzekering rondom brandschade bij schoorstenen? Neem dan gerust contact op met het Serviceteam Particulier via serviceteam.particulier@nedasco.nl of via 033 – 46 70 830.