Overstromingen, extreme hagel en bosbranden. Steeds vaker worden we geconfronteerd met de gevolgen van de klimaatverandering. Helaas ook op vakantie. Het aantal meldingen op reisverzekeringen door extreem weer is dan ook sterk toegenomen. Heeft jouw klant ook schade door extreem weer gemeld? Lees verder om te weten wat je kunt doen.
Heeft jouw klant zijn vakantie bij een reisorganisatie geboekt?
Neem dan eerst contact op met de reisaanbieder. Bekijk wat zij voor jouw klant kunnen betekenen. Veel grote reisaanbieders (zoals Sunweb, TUI en Corendon) zijn namelijk aangesloten bij het Calamiteitenfonds. Dit fonds dekt de kosten of de niet-genoten reisdagen bij calamiteiten op reis, zoals de recente bosbranden op Rhodos.
Wil jouw klant aanspraak maken op de reisverzekering?
Benader dan de hulpdienst. Op het polisblad of in de voorwaarden staat vermeld wie dit is. De hulpdienst geeft goedkeuring voor het maken van kosten en regelt de eerste hulp voor de verzekerde.
Door de extreme drukte kunnen de hulpdiensten een langere wachttijd hebben. Het is goed om je klant hierop te wijzen.
Wat valt er onder de dekking van de reispolis bij weerextremen?
Bekijk hiervoor de polisvoorwaarden. Geven deze geen duidelijkheid? Check dan de website van de vermelde risicodrager op de polis. Veel verzekeraars hebben daar namelijk een veelgestelde vragen pagina over dekking bij extreem weer. Nedasco volgt als volmacht het beleid van de risicodrager op de polis.
Vragen?
Bijvoorbeeld als er geen veelgestelde vragen pagina is of omdat je er niet uit komt? Neem dan contact op met de afdeling Schade Brand/Varia via 033 – 46 70 890 of brandvaria.schade@nedasco.nl.