Schade particulier

De toekomst van duurzaam schadeherstel

Iris Huldij
Claimbehandelaar schade

Het woord ‘duurzaamheid’ is misschien wel een van de meest gehoorde termen van dit moment. Ook in onze branche heeft duurzaamheid steeds meer de aandacht. Dit is met name in de vorm van duurzaam schadeherstel. Het mooie nieuws is dat er zelfs een manifest is opgesteld door het Verbond van Verzekeraars met samenwerkende partijen. Hun doel? Dat duurzaam schadeherstel eind 2024 de norm moet zijn in de branche.

Wat is duurzaam schadeherstel?

Het komt erop neer dat we de schade herstellen in plaats van vervangen. Denk aan het repareren van een vloer na waterschade in plaats van een nieuwe te leggen. En wat doen we als iets echt niet meer te herstellen is? Dan kijken we naar hergebruik. Duurzaamheid betekent ook lokale herstellers inschakelen, in de buurt van het schadeadres.

Richtlijnen opgesteld

Het Verbond van Verzekeraars heeft met de samenwerkende partijen de volgende uitgangspunten opgesteld:

  • Herstel wordt de norm: Repareren heeft de voorkeur boven een vergoeding voor een nieuw product.
  • Samen doen: Alleen met goede samenwerkingsafspraken binnen de gehele keten gaat dit werken.
  • Prijs niet altijd leidend: Focus minder op geld, maar meer op ecologisch en sociaal-maatschappelijke waarden.
  • Intern zorgen voor draagvlak: Het gedrag als bedrijf veranderen. Bijvoorbeeld door de inzet van energiezuinig materieel.
  • Op de toekomst voorbereid: Nu in actie komen. Niets doen is geen optie meer.

Nedasco en duurzaam schadeherstel

Als volmacht zullen wij vanuit verschillende risicodragers binnenkort meer gaan horen over uitbreiding in het beleid rondom duurzaam schadeherstel. Met deze toekomstige ontwikkelingen in gedachten, is het goed om te weten dat er vanuit Nedasco al een aantal duurzame opties beschikbaar zijn voor jouw klant. Hieronder lees je welke opties dit zijn.

Nomot is een hersteller van schade aan het woonhuis en inboedel. Beschadigde inboedel wordt door Nomot opgehaald en in hun grote werkplaats professioneel hersteld. Opstalschades worden vaak op het schade-adres ter plekke gerepareerd. Als je Nomot voor je klant wil schakelen kun je contact opnemen met de schadeafdeling van Nedasco.

Smartphort is specialist op het gebied van herstel van (mobiele) apparatuur, zoals smartphones, tablets, laptops, televisies, drones, consoles, koelkasten, kookplaten en camera’s. De apparatuur wordt bij je klant thuis opgehaald en binnen 3 werkdagen onder garantie hersteld geretourneerd. Je kunt als tussenpersoon Smartphort zelf inschakelen via NSN. Op het NSN lees je hoe je dit doet en onder welke voorwaarden.

Uniglas herstelt glasschade voor je klant. Uniglas kent een landelijk netwerk van glasherstelbedrijven. Er is dus altijd een lokaal bedrijf bij jouw klant in de buurt. Naast het feit dat de korte afstand duurzaam is, kan het glasbedrijf bij spoed ook snel ter plaatsen zijn. Een win-win situatie. Na herstel stuurt Uniglas de rekening rechtsreeks naar Nedasco. De klant kan Uniglas zelf bellen voor het maken van een afspraak. Neem contact op via 088-864 00 86.

Wat kun jij doen op het gebied van duurzaam schadeherstel?

Als tussenpersoon is het goed om op de hoogte te blijven van de nieuwe ontwikkelingen op de markt. Op deze manier kun je jouw klant hierin goed informeren en aansturen op de meest duurzame oplossing. Bij een collectieve samenwerking zal duurzaam schadeherstel een grotere kans van slagen hebben. Jij speelt hierin als tussenpersoon een belangrijke rol!

Heb je nog vragen?

Neem gerust contact op met de afdeling Schade Brand/Varia via 0334670890 of brandvaria.schade@nedasco.nl.

Iris Huldij

Iris Huldij is claimbehandelaar op de afdeling Schade Brandvaria. Zij is al sinds 2006 werkzaam in de bank en verzekeringsbranche. Iris zet de klant centraal door mee te denken en op zoek te gaan naar de best mogelijke oplossing. Haar opgedane kennis en ervaring komt hierin goed van pas.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *