LEAN MANAGEMENT

Verbrugge Financiële Diensten werkt dankzij lean management efficiënter én effectiever

Met Maaike Roza, verzekeringsadviseur

Maaike Roza is verzekeringsadviseur bij Verbrugge Financiële Diensten in Raamsdonkveer. Via een concullega kwam het kantoor in aanraking met lean management. Lean management leidt tot efficiënter werken, constante kwaliteit en hogere winstgevendheid. Hoe heeft Verbrugge Financiële Diensten bij hun kantoor lean management aangepakt?

Wat is lean management?

Lean management is erop gericht om maximale waarde voor de klant te behalen met zo min mogelijk verspilling. Door verspillingen te elimineren gaan de (operationele) kosten omlaag, wat leidt tot een verbetering van het bedrijfsresultaat.

“Als eerste hebben we geïnventariseerd welke processen voor lean management in aanmerking kwamen. Deze hebben we vervolgens van A tot Z in kaart gebracht. Als voorbeeld neem ik het traject ‘Van Prospect naar Polis’, omdat ik intensief aan dit project heb gewerkt.”

Kantoornaam

Verbrugge Financiële Diensten www.verbrugge.com

Geïnterviewde
Maaike Roza, Verzekeringsadviseur

 

Verbrugge Financiële Diensten bespaart:

  • Geen klanten met een negatief aantal schadevrije jaren
  • Geen klanten waarbij de aanvraag wordt geweigerd
  • Het scheelt één afspraak bij de klant
  • De klant neemt contact op wanneer wij niet beter/goedkoper zijn

Van Prospect naar Polis

“Het traject ‘Van Prospect naar Polis’ ging als volgt: als buitendienst kregen wij het telefoontje met de nieuwe klant. Wij noteerden de NAW-gegevens en maakten een afspraak met deze klant. Tijdens de eerste afspraak deden we de inventarisatie. Naast leuke klanten, waren er ook klanten bij met geen of minder verzekeringsmogelijkheden. De klant bleek in aanraking geweest te zijn met de politie, een negatief aantal schadevrije jaren te hebben of had alleen een aansprakelijkheids- en inboedelverzekering. Deze afspraken kostten het bedrijf onnodig veel tijd en daardoor ook geld. 
Vervolgens ging je naar kantoor om het gesprek uit te werken en offertes te maken. Nadat je dit had gedaan, ging je weer naar de klant om de offertes te bespreken en eventueel te sluiten.”

“Veel stappen zijn door lean management geautomatiseerd. Er wordt veel minder tijd gespendeerd aan zaken die ‘moeten maar niets opleveren’. We werken efficiënter en hebben hierdoor meer tijd voor de commerciële zaken.”

Maaike Roza

Verzekeringsadviseur, Verbrugge Financiële Diensten

Wat is er nu veranderd?

“Vanaf nu inventariseren wij bij het eerste telefonische contact wat de klant heeft lopen, de slotvragen, schadevrije jaren etc. Daarna maak je een afspraak (mits dit voldoende oplevert). Voor de afspraak maken we op kantoor een offerte die we vóór het gesprek naar de klant mailen. Zo kan de klant zich voorbereiden. Als de premie ongunstig is of de verzekering geen betere voorwaarden heeft, belt de klant ons op om de afspraak te annuleren. En anders neem je tijdens de afspraak de offerte door en sluit je deze gelijk af.”

Wat heeft lean management jullie opgeleverd?

Het traject heeft heel veel opgeleverd. Veel stappen zijn geautomatiseerd. Er wordt veel minder tijd gespendeerd aan zaken die ‘moeten maar niets opleveren’. We werken efficiënter en hebben hierdoor meer tijd voor de commerciële zaken.”

Meer weten? Laat dan uw gegevens achter:

Lees nog meer klantverhalen

Hans van Eijk, mede-directeur, vertelt hoe Roos & van Eijk Assurantiën – Hypotheken minder tijd besteed aan het opvragen van offertes en meer tijd aan het adviseren van klanten. 

Lees meer »

Blank Advies breidt hun zakelijke portefeuille uit met 84 nieuwe klanten door gebruik te maken van onze tools en de Inkomendesk.

Lees meer »

Hanzesteden Bedrijfsverzekeringen maakt een groei door in het aantal inkomensverzekeringen door o.a. gebruik te maken van tools en aanvullende diensten.

Lees meer »