Zo laat jij jouw klant onbezorgd genieten van de vakantie

26-06-2019

Je klant staat verloren op een luchthaven omdat de bagage niet is aangekomen. Of een dagje naar het safaripark eindigt met een gestolen telefoon. Zoonlief is gevallen en heeft zijn been gebroken. Of oma is plotseling ernstig ziek geworden en de familie wil naar huis. In paniek belt de klant jou met de vraag “Wat moet ik doen?”. Hieronder tips voor jou om deze vraag soepel af te handelen.

Gestolen, verdwenen of beschadigde bagage

Je klant moet bij diefstal of verlies van bagage aangifte doen bij de plaatselijke politie én bij de reisleiding van het hotel. Ontstaat de schade tijdens het vervoer? Dan moet je klant een schriftelijke verklaring van de vervoerder vragen. Dat kan met een speciaal formulier: het Property Irregularity Report (PIR).

Als de koffer te laat of niet aankomt, moet je klant misschien noodzakelijke kleding en toiletartikelen aanschaffen. De meeste verzekeringen hebben een dekking voor deze kosten. Laat je klant wel de bonnen van de aangeschafte artikelen goed bewaren.

Eerdere terugkeer / Pech met de auto, caravan of camper / Onverwachte extra reis- en verblijfkosten

Laat je klant bellen met de Hulpdienst!

Adviseer je klant om voor vertrek een foto te maken van de reispolis. Hier staat het telefoonnummer op van de Hulpdienst en de gegevens die de Hulpdienst nodig heeft om de zaak in behandeling te nemen. Belangrijk is dat de klant aangeeft dat hij verzekerd is bij Nedasco en dat dit een volmacht is van de betreffende verzekeraar. Welke verzekeraar dat is staat ook op de polis vermeld.

Ongeval, ziekte en/of ziekenhuisopname

Laat je klant bellen met de Hulpdienst. De Hulpdienst verwijst hem naar een betrouwbare dokter. Van belang is dat de klant de dokter altijd om een rekening vraagt waarop alle kosten apart vermeld zijn.

Klant wil de reis annuleren

Neem zo snel mogelijk contact op met het kantoor waar de reis is geboekt.

Is je klant ziek of heeft hij een ongeval gehad? Dan hebben wij een verklaring nodig van de huisarts of medisch specialist waaruit blijkt of de reis wel of niet door kan gaan. De boekingsnota, de annuleringsnota en de verklaring stuur je dan naar ons toe, samen met het schadeformulier.

Wie behandelt de claim: de zorgverzekeraar of de reisverzekeraar?

In het kader van het Convenant Samenloop Reis en Zorgverzekeringen maakt dit niet uit. De eerst aangesproken verzekeraar zal de claim in behandeling nemen. Wel is het handiger om eerst de zorgverzekeraar te benaderen, want dan wordt het eigen risico van de klant bijgewerkt. Ook worden claims doorgaans sneller behandeld door de zorgverzekeraar vanwege hun specialisme in medische zaken.

De zorgverzekeraar stuurt de klant een overzicht welke kosten wel en niet vergoed worden. Dit overzicht stuur je vervolgens naar ons. Wij beoordelen dan deze kosten. Zijn deze op de reisverzekering via de module geneeskundige kosten, meeverzekerd, dan vergoeden wij ze zodra we een akkoord hebben.

Soepele afhandeling

Een snelle en soepele afwikkeling van claims is voor iedereen het prettigst. Controleer daarom bij een schademelding altijd de dekking. Nedasco is namelijk volmacht van verschillende reisverzekeraars. Niet elke reisverzekeraar biedt standaard dekking voor alle modules. Kijk dit van te voren dus goed na.

Lever dossiers ook compleet aan. Bij elke reisclaim vragen wij om een schadeformulier en de boekingsnota. Het is dus handig als je deze standaard bij een schademelding voegt. Afhankelijk van de claim zullen we nog vragen om een annuleringsnota, bonnen, een aangifte of PIR-melding.

Vragen?

Neem dan contact op met de schadeafdeling via 033-4670890 of brandvaria.schade@nedasco.nl.