Wat te doen bij een negatief reisadvies?

70% van de reizigers bereidt zich nauwelijks voor op een vakantie. Blijkt uit een enquête van NBTC-NIPO in opdracht van het Ministerie van Buitenlandse zaken(BZ). Toch is het goed om vooraf te weten of er een negatief reisadvies is afgegeven door het Ministerie. Wijs jouw klant erop dat hij dit altijd controleert.

Recent voorbeeld van een negatief reisadvies

Onlangs kwam het Ministerie van Buitenlandse Zaken met een nieuw advies over de populaire reisbestemming Turkije. Het was al bekend dat afreizen naar Zuidoost Turkije, grenzend aan Syrië, wordt afgeraden. Nu is daar een waarschuwing bijgekomen voor de volgende situaties:

  • Als er verdenking bestaat van betrokkenheid bij organisaties die Turkije als terroristisch beschouwt, mag de Turkse overheid elektronische apparatuur van een reiziger controleren.
  • De Turkse overheid mag iemand vervolgen voor uitingen die buiten Turkije zijn gedaan, bijvoorbeeld op sociale media.

Waar staat het reisadvies?

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken informeert op verschillende manieren over een negatief reisadvies:

  1. Website: nl/reizen/reisadviezen. Vul de bestemming in en check direct of er een negatief reisadvies is.
  2. De Reisapp: deze app geeft actuele reisadviezen. Via de app is het mogelijk direct contact op te nemen met het contactcenter van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
  3. Reischecklist: een eenvoudige checklist met een handig overzicht van alle voorzorgsmaatregelen.

Wat moet je adviseren?

Wat je moet adviseren is uiteraard afhankelijk van de klant. Hoe vaak reist hij naar het buitenland? En als hij vaak reist, is dat dan naar risicovolle gebieden? Een advies is heel persoonlijk.

Wijs jouw klanten in ieder geval op de mogelijkheden om zich te verzekeren voor annulering in geval van een negatief reisadvies. Er zijn voldoende opties. Bijvoorbeeld: Allianz Global Assistance Dekking Terreuraanslagen & Natuurrampen. Af te sluiten bij een particuliere reisverzekering met annuleringsverzekering.

Wees als adviseur extra alert op klanten die veel reizen. Sta ze bij waar nodig, speel in op actualiteiten.

Vragen?

Heb je nog vragen over een negatief reisadvies? Neem dan contact op met:
Afdeling Particulieren
T 033 – 46 70 960
E acc.brandparticulieren@nedasco.nl