Wat doen succesvolle bedrijven wat andere bedrijven niet doen? [blog]

26-09-2018

Elke maand vertelt een van de consultants van Next Step Factory hoe u kunt werken aan uw onderneming en ontvangt u praktische tips. De bijdrage van deze maand is verzorgd door: Thom Boot.

Niemand kan overal goed in zijn. Beter worden, sneller groeien, meer plezier hebben, meer geld verdienen en een betere balans tussen werk en privé, bereikt u dan ook vooral door effectief samen te werken. Externe input helpt u en uw bedrijf verder.

Je zou denken dat als iemand de top bereikt heeft, hij geen input meer nodig heeft. Maar dat klopt niet. Topsporters hebben nog steeds een coach. Olympisch kampioenen trainen nog steeds hard om beter te worden. Met uw bedrijf is dat hetzelfde: het is nooit ‘af’ en blijft altijd werk in uitvoering. Maar wat doen succesvolle bedrijven wat andere bedrijven niet doen? Ze nemen externe input structureel op in hun bedrijfsprocessen.

Verschillende bronnen

U kunt input halen uit verschillende bronnen:

  • Consultants: Bedrijfsadviseurs kunnen een mooie rol spelen bij de ontwikkeling van uw bedrijf. Voor zo ongeveer alles wat u maar kunt bedenken zijn er consultants. Hun specialistische kennis kan u rechtstreeks naar antwoorden leiden en u vele moeizame maanden of jaren besparen.
  • Vrienden: Uw vrienden hebben vaak bijzondere vaardigheden. Daar kunt u uw voordeel mee doen, zelfs als uw vrienden in een andere sector werken.
  • Collega’s: Andere adviseurs kennen uw branche en begrijpen wat u bezig houdt. Vraag eens naar hun visie op bepaalde zaken.
  • Accountmanager: Uw accountmanager kan met u meedenken over het behalen van uw commerciële doelen en efficiëntie in uw (verzekerings)portefeuille.
  • Accountant: Uw accountant kan bepaalde problemen identificeren omdat die ook spelen bij andere bedrijven waar hij voor werkt.
  • Andere ondernemers: Bedrijven verschillen, maar hun problemen lijken vaak erg op elkaar. Een collega-ondernemer ziet misschien dingen die u niet ziet of heeft een andere, verfrissende visie.
  • Gepensioneerde managers: Gepensioneerde managers vinden het vaak leuk om hun ervaringen en inzichten te delen en om hun talenten beschikbaar te stellen.
    Omdat betrokken blijven en iets teruggeven voor hen belangrijker zijn dan financieel gewin, valt de prijs voor hun advies vaak relatief laag uit.
  • Klanten: Uw klanten zijn bij uitstek degenen die de output van uw bedrijf ervaren. Dat kan waardevolle informatie en tips opleveren. Klanten beschikken bovendien misschien over specifieke vaardigheden die u zoekt, zeker als ze succesvol zijn in hun werk. Zij kunnen dan iets aan uw bedrijf toevoegen. U zult versteld staan hoe graag sommige klanten u willen helpen.

Enkele tips bij het opzetten van de externe input

  1. Ad-hoc input werkt niet. Het levert soms een paar inzichten op, maar er verandert structureel niets. Om de waarde van de input te maximaliseren moet u een vaste planning maken.
  2. Maak eerst een analyse van uw bedrijf om de onderwerpen te kiezen waarvoor u input wilt hebben. Nadat u uw sterke en zwakke punten heeft geïdentificeerd, maakt u een shortlist waarop u de belangrijkste uitdagingen prioriteert.
  3. Kies een onderwerp en zoek daarbij een externe adviseur om u te helpen. Te veel tegelijk proberen te doen of te veel externe mensen tegelijkertijd inschakelen, is voor iedereen verwarrend en leidt vaak tot slechte resultaten.

Meer inspiratie opdoen?

Meer kennisartikelen van Next Step Factory lezen vindt u hier. En wist u dat Nedasco regelmatig een masterclass verzorgt voor echte ondernemers? Meer hierover leest u hier