Van oud naar nieuw. Hoe kijkt u terug en wat gaat u doen?

21-12-2017

Elke maand vertelt een van de consultants van Next Step Factory hoe u kunt werken aan uw onderneming en ontvangt u praktische tips. De bijdrage van deze maand is verzorgd door: Thom Boot

Het einde van weer een jaar vol oude en nieuwe activiteiten, nadert. “Is het nu alweer zover? Wat gaat de tijd snel!” hoor je vaak in de maand december. Terugkijken én vooruit kijken, doet iedereen graag aan het eind van het jaar.

Ook wij willen graag terugkijken op de artikelen over strategisch ondernemen die in de Nedasco nieuwsbrieven zijn verschenen. We hebben daarin op verschillende manieren naar werk en organisatie gekeken. Nu belichten we een paar ‘indicatoren’ van succesvol zijn, waarop u zou kunnen of willen terugkijken en die ook in de toekomst zinvol voor u kunnen zijn.

Financiën
Zeer voor de hand liggend, een inkopper: uw financiën. Natuurlijk is dat een belangrijke factor in uw succesverhaal, het is de bron voor het kunnen ondernemen. Maar wat was precies uw financiële doelstelling? Omzet, rendement, vermogen, kosten etcetera zijn indicatoren van de financiële gesteldheid van uw onderneming en deze zijn eenvoudig te meten. Maar ze moeten wel gezien worden in het kader van wat precies uw doel was, waar u op heeft gefocust. Was dat bijvoorbeeld groei of stabilisering in verband met gewijzigd beleid?

Klanten
Het aantal klanten is een te voor de hand liggende indicator van succes. Belangrijker is: Bent u van betekenis geweest voor die klanten? Natuurlijk heeft u alle adviezen keurig uitgevoerd en heeft u alle schades snel en accuraat afgehandeld. Alleen: dat hoorde u toch al te doen. Maar heeft u aan uw klant ook gevraagd wat écht belangrijk voor hem is? Hoe kwamen de nieuwe klanten dit jaar bij u? Het grootste compliment van klanten is dat ze u en uw bedrijf op feestjes aanbevelen. Maar dan is het wel belangrijk om te weten wat ze dan zo goed vonden.

Personeel
Het hart van uw bedrijf zijn uw medewerkers. Hoe zijn ze van betekenis geweest voor uw bedrijf en hoe bent u van betekenis geweest voor hen? Zijn hiervoor doelstellingen en indicatoren te bedenken? Vast wel meer dan het percentage ziekteverzuim of gehaalde PE-punten. We hebben het al eerder genoemd: betrokken en bevlogen personeel gaat u enorm helpen bij de bouw van uw onderneming. Ze werken met een reden bij u.

U, de ondernemer
Misschien niet zo voor de hand liggend, maar zeker niet om over te slaan: wat maakte u als ondernemer in het afgelopen jaar nou succesvol? En wat betekende dat voor uw bedrijf? Het begint allemaal bij uzelf! Het is dan ook een mooie uitdaging om eens indicatoren voor uzelf te bedenken.

Tips:

  • Bedenk eens een ‘jaarverslag’ voor uw klanten in plaats van voor de bank.
  • Wat zouden uw medewerkers in dat jaarverslag zetten?

Op weg geholpen met de masterclass Strategisch Ondernemen
Wanneer is uw bedrijf succesvol? Wat zijn de factoren die u belangrijk vindt en waarop u wilt sturen? De antwoorden en handvatten krijgt u bij de masterclass van Nedasco Strategisch Ondernemen. De workshop is praktisch opgezet zodat u er direct mee aan de slag kunt.