Snel inzage in CIS-registratie met de WebApp

22-06-2022

Iedere adviseur heeft er wel eens mee te maken: een klant wordt geweigerd door een CIS- registratie. De risicodrager waar de klant de aanvraag heeft ingediend, doet hiervan melding. Heeft je klant bepaalde schademeldingen, bewust of onbewust, niet vermeld op zijn aanvraag, dan volgt vaak een lange correspondentie om de juiste informatie boven tafel te krijgen.

Vertraging en onduidelijkheid 

In de praktijk doe jij als tussenpersoon navraag bij je klant als zo’n situatie zich voordoet. De ene klant kan zo opheldering geven, de ander heeft het niet meer scherp op het netvlies. In het laatste geval ontstaat vaak discussie tussen de risicodrager en jou als klantbehartiger. Om duidelijkheid te krijgen, loopt het aanvraagproces hierdoor vertraging op.

WebApp geeft snel inzicht

Blijft de situatie onduidelijk, dan kan je klant inzage krijgen in zijn CIS-registratie. Tot voor kort waren hiervoor twee mogelijkheden: via een webformulier of via de post. Ook hier gaat vaak wat tijd overheen. Inmiddels kunnen consumenten hun registratie in de CIS-databank ook direct opvragen met de WebApp. Deze IRMA-app wordt beschermd met een persoonlijk PIN-code, zodat niemand anders de gegevens kan gebruiken.

Inzageverzoek doen

Wat moet je klant doen om inzage te krijgen in zijn CIS-registratie? Hiervoor volgt hij de stappen op de website van CIS. Nadat hij de WebApp heeft gedownload op zijn telefoon en zich heeft geregistreerd, start hij een inzageverzoek. Als alle stappen zijn doorlopen en de gegevens beschikbaar zijn, kan de klant gelijk een document van zijn CIS-registratie openen. Hij ontvangt dit bestand ook meteen op het opgegeven e-mailadres.

Via de link Start inzageverzoek | Stichting CIS is alles na te lezen.