Schadestatus: Een digitale vinger aan de pols

16-03-2021

Hoeveel tijd ben je per dag bezig met het nabellen van de status van dossiers? Een beller is sneller, maar is dat wel zo? Het opzoeken van een nummer, de wachtrij waar je in terecht kan komen en dan natuurlijk nog het gesprek zelf… Dat kan bij elkaar opgeteld toch best wat tijd kosten. Zeker als dat ook nog een aantal keer op een dag gebeurd.

Eén van de zaken die veel tijd in beslag neemt, is het nagaan van de status van een schadedossier. Om de tijd die dit kost te beperken, heeft Nedasco sinds 16 februari 2021 de functie Schadestatus toegevoegd op het Nedasco Servicenet. Met deze functie kun je de actuele status van de schades inzien.

Waar vind je Schadestatus?

Schadestatus vind je op NSN onder het tabje ‘Direct regelen’. Voor meer informatie over het gebruik van Schadestatus en de handleiding vind je hier meer informatie.

Wat kun je precies zien in de schadedossiers?

In de handleiding wordt uitgelegd wat je precies kunt zien in de Schadestatus. Kort samengevat is dat het volgende:

  • De lopende en gesloten schades per relatie;
  • De stand van zaken in lopende dossiers aan de hand van opgevraagde, nog niet beoordeelde en behandelde stukken. Onder de meest recente datum is de status te vinden: we wachten op informatie, moeten ontvangen informatie nog verwerken of hebben het dossier gesloten.

Wat kun je (nog) niet zien in Schadestatus?

Sommige lopende dossiers waarin na 16 februari nog geen actie is ondernomen, zijn nog niet te zien in Schadestatus. Daarnaast kun je binnen een dossier dat wel ter inzage is, wel zien wat voor soort informatie te zien is en van wie dat verwacht wordt. De precieze informatie is echter (nog) niet te zien. Je kunt bijvoorbeeld zien dat we wachten op informatie van een expert, maar welke informatie dat precies is, staat niet in Schadestatus.

Hoe werkt dat in de praktijk?

Om de Schadestatus duidelijker te maken, is een voorbeeld handig. Hieronder staat een screenshot van een dossier in Schadestatus.

voorbeeld schadestatus

De verzekerde meldt een waterschade aan het huis. Je stuurt ons het schadeformulier op 4 november en doorgaans dezelfde dag maar in ieder geval binnen 24 uur (op werkdagen), zie je de schade terug in Schadestatus. Onder Ter beoordeling staat Informatie tussenpersoon met daarachter een datum. Voor die datum is het stuk beoordeeld.

De schadebehandelaar beoordeelt het schadeformulier en heeft nog een foto en een offerte nodig. Op de datum dat de schadebehandelaar dit doet, verschuift het schadeformulier van Ter beoordeling naar Behandeld. Op dezelfde datum verschijnt Informatie tussenpersoon bij In afwachting met een datum waarop wij zullen herinneren als de stukken er dan nog niet zijn.

Op 1 december stuur je ons die stukken en op 1 december verschijnt er een nieuw stuk genaamd Informatie tussenpersoon onder Ter beoordeling met de afhandeldatum 10 december. Op 10 december beoordeelt de behandelaar de stukken en vraagt de nota op. Onder In afwachting verschijnt Herstelnota met een datum waarop we zullen herinneren. Deze cyclus wordt doorlopen totdat het dossier gesloten kan worden.

Stukken verschuiven dus steeds van boven naar beneden in de Schadestatus: het gevraagde stuk, onder in afwachting, komt binnen, wordt beoordeeld, verschijnt in Behandeld en de vervolgactie wordt uitgezet. Als alles goed gaat is die vervolgactie natuurlijk het sluiten van het dossier. Dat kan wanneer wij in één keer alle stukken krijgen. Een dossier wat in één keer bij de melding volledig aangeleverd wordt, kan ook in één keer afgehandeld worden. Hoe meer informatie nog nodig blijkt, hoe langer de afhandeling duurt. Een snelle afhandeling heb je daarmee ook deels zelf in de hand.

Meer informatie

Heb je vragen over het gebruik van Schadestatus? Neem dan contact met de afdeling Schade Brand/Varia of Motorrijtuigen.

Schade Brand/Varia
T 033 – 46 70 890
E brandvaria.schade@nedasco.nl

Schade Motorrijtuigen
T 033 – 46 70 880
E autoschade@nedasco.nl