Past de website bij uw bedrijf?

Elke maand vertelt een van de consultants van Next Step Factory hoe u kunt werken aan uw onderneming en ontvangt u praktische tips. De bijdrage van deze maand is verzorgd door: Thom Boot.

Een goede website is een belangrijk onderdeel van uw marketinginspanning. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw website meer is dan een online brochure?

Een goede website geeft potentiële klanten een indruk van uw kantoor zodat zij ervan overtuigd raken dat het loont om u te benaderen als adviseur. En door goede informatie en voorlichting kunt u klanten op de hoogte houden van relevante kennis en recente ontwikkelingen. U voldoet aan uw zorgplicht en versterkt bovendien uw imago van deskundige.

Wat zoekt uw klant bij u?

Om een goede website te ontwikkelen, is het belangrijk om eerst te weten wat uw doelgroep beweegt. Wie bezoekt uw website en wat hoopt hij daar te vinden? Wat houdt hem bezig en waar heeft hij behoefte aan? Daarnaast moet u voor uzelf formuleren wat uw kantoor deze klant te bieden heeft. Wat is precies uw toegevoegde waarde en in welk opzicht bent u voor hem de meest geschikte partij om bij aan te kloppen? Door hierover goed na te denken, krijgt u helder hoe de relatie met uw klant eruitziet en welke dienstverlening hem verder helpt. En dat is nu precies de basis van uw website.

Inhoud en uitstraling

Uw website moet dus aansluiten op uw doelgroep en uw dienstverlening. Dat leidt vaak tot een restyling van uw website. U moet zowel nadenken over de inhoud van uw website als over de uitstraling. Inhoudelijk selecteert u de informatie die relevant is voor uw klant. Goede en actuele webteksten zijn dus belangrijk. Qua uitstraling en sfeer is er aandacht nodig voor de vormgeving. Welke kleuren passen bij uw positionering? Welk lettertype? Welke beelden gebruikt u en wat is de verhouding tussen beeld en tekst?

Persoonlijke sfeer

Om u echt te onderscheiden van andere kantoren is het ten slotte belangrijk om uw website een persoonlijke tint te geven. Een persoonlijk verhaal van u als ondernemer, foto´s van uw medewerkers, quotes van klanten en blogs waarin u financiële kwesties bespreekt, geven uw website een uniek gezicht.

Regelmatig bijwerken

Een website is nooit af. Wat uw klanten belangrijk vinden en waar zij u voor nodig hebben verandert, omdat hun levens zich ontwikkelen, wet- en regelgeving verandert en maatschappelijke thema´s verschuiven. Houd daarom uw website regelmatig bij en blijf u afvragen of uw klant daar vindt wat hij zoekt.