Ook een duw nodig in de goede richting?

28-03-2018

Elke maand vertelt een van de consultants van Next Step Factory hoe u kunt werken aan uw onderneming en ontvangt u praktische tips. Deze maand deelt Jelle Bartels een verhaal uit de praktijk.

Vraagt u zich wel eens af of u uw zaken efficiënter kunt regelen? Of uw advieskantoor wel onderscheidend genoeg is? Maakt u zich druk over uw opbrengsten? Of tobt u over andere zaken? Een duw(tje) in de goede richting bij het maken van uw keuzes zou dan fantastisch zijn. Lees hieronder hoe adviseur Jos Hoekjan dat duwtje kreeg door de masterclass Strategisch Ondernemen te volgen.

Financieel adviseur Jos Hoekjan adviseert voornamelijk in (zakelijke) verzekeringen en hypotheken. De bloemistenbranche is een oude liefde van hem en daar ligt dan ook zijn focus en zijn specialisme. Na het volgen van de masterclass is hij anders gaan werken. Resultaat? Een hogere omzet en veel meer vrije tijd.

Vastgeroeste manier van werken

“Voor mijn deelname aan de masterclass liep ik vast in mijn eigen cirkel. Ik deed wat ik al jaren deed: alle ballen tegelijk hooghouden. Alles wat ik tegenkwam zag ik als een kans. Daardoor werkte ik de ene na de andere offerte uit, zonder me af te vragen of dat echt vruchtbaar was. Als de klant dan toch nog nee zei, was ik al meer dan 10 uur kostbare kwijt aan iets waarvoor ik niet betaald werd. Kostbare tijd.

Veel van mijn tijd ging bovendien op aan administratieve werkzaamheden. Ik was vaak meer dan 70% per week bezig met uitvoeren van allerlei administratieve handelingen. Tijd voor het adviseren van mijn klanten had ik daardoor amper.

Daarnaast vond ik het lastig om een klant duidelijk te maken hoe ik verschilde van de concurrent en waarom hij dus bij mij moest zijn. Ik wilde weten: hoe onderscheid ik mij ten opzichte van anderen? Hoe kom ik naar voren in de prijsconcurrentie?

Resultaat na de masterclass

Na de masterclass ben ik mij gaan focussen op wat ik echt belangrijk vind: het adviseren van klanten. Door anders naar mijn bedrijf te kijken, heb ik keuzes kunnen maken in mijn processen. De automatisering heb ik veranderd en veel administratieve processen heb ik uitbesteed. Op deze manier is mijn werk verlegd van 70% administratiewerkzaamheden naar 70% advisering aan klanten. Door deze efficiencyslag kan ik in dezelfde tijd drie – in plaats van twee – betaalde adviezen uitbrengen.

Een ander voordeel: de partijen waaraan ik werkzaamheden heb uitbesteed, beschikken over middelen en kennis die ik zelf niet in huis had. Ik doe daar nu mijn voordeel mee, terwijl de kosten nagenoeg gelijkgebleven zijn.

In de masterclass heb ik ook geleerd om aan een klant uit te leggen wat mijn toegevoegde waarde is. Daardoor besluiten veel klanten al na het eerste gesprek om zaken met mij te doen. De lekkage van tijd is daardoor geminimaliseerd: ik raak geen tijd meer kwijt aan trajecten waarbij een klant uiteindelijk voor een andere adviseur (of bank) kiest.

De omgeving wijzigt snel. Klanten verwachten een completere en steeds betere dienstverlening van hun adviseur. Alleen een polisadministratie bijhouden is voor veel mensen te weinig waard. Met wat ik geleerd heb, kan ik snel wensen beoordelen en besluiten of en welke actie ik daarop wil ondernemen. Ik kan daardoor vaker aan mijn bedrijf werken in plaats van alleen maar in mijn bedrijf.

Meer tijd voor leuke dingen

Behalve de hernieuwde focus, gericht op klantcontact, is het allergrootste resultaat nog wel dat ik meer tijd heb gekregen om te doen wat ik het leukst vind: klanten adviseren. En oh ja… ik heb ook meer vrije tijd waardoor ik vaker de weg op kan met mijn racefiets. De masterclass gaf mij zo precies wat ik nodig had: een duw in de goede richting.”

Interesse in de masterclass? Meld u aan voor de 4-daagse masterclass ‘Strategisch Ondernemen’ of volg eerst de mini-masterclass op woensdag 18 april.