Hoe u uw schades sneller beoordeeld krijgt!

19 december 2018

Zoals zoveel mensen sta ik zaterdagochtend in de supermarkt. En net als al die andere mensen sta ik daar met een boodschappenlijstje. Die waarborgt dat ik met de juiste boodschappen thuis kom. Dat scheelt mijn partner gemopper en mij een trip terug naar de supermarkt: voordeel voor iedereen.

Afgelopen week schoot het maken van een lijst erbij in. Ach, dan doe ik toch gewoon de boodschappen een keer zonder lijstje? Dat heb ik geweten. Normaal verlaat ik na een uur met een volle kar de winkel,dit keer deed ik er tweeëneenhalf uur over… Dat kwam doordat ik zeker 10 keer terug moest naar een al gepasseerde afdeling omdat ik daar wat vergeten was. En, u raadt het al, later op de ochtend moest ik nog een keer terug ook. Zonde van de tijd… En dat terwijl het zoveel sneller kan.

Ontbrekende stukken in de winkelwagen

In de werkpraktijk merk ik dat ik niet de enige ben die wel eens wat vergeet. Dan gaat het natuurlijk niet om boodschappen maar om schadeafhandeling. Bij het behandelen van nieuwe schadeclaims tref ik vaak dossiers aan waarbij iets vergeten is. Het schadeformulier is bijvoorbeeld niet volledig ingevuld of er ontbreken stukken. De ontbrekende informatie vraag ik, of één van mijn collega`s, dan alsnog bij u op. Dat vertraagt de behandeling flink. U moet de verzekerde benaderen en die moet vervolgens nog de stukken bij elkaar zoeken en insturen. En dan hebben wij bij Nedasco ook nog weer een verwerkingstijd.

De boodschappenlijst voor schade

U kunt helpen om de afhandeltermijn zo kort mogelijk te houden. Wanneer wij alle stukken en informatie in één keer aangeleverd krijgen, scheelt dat enorm veel tijd en wordt de kans op een snelle afwikkeling veel groter. Als geheugensteuntje vindt u hieronder de meest opgevraagde stukken.

  • Een volledig ingevuld schadeformulier met een duidelijke schadeoorzaak en de NAW gegevens van alle betrokken partijen (bijvoorbeeld de tegenpartij of een andere verzekeraar).
  • Een foto van de schade.
  • De aankoopnota’s van de beschadigde spullen.
  • Een offerte ter herstel óf, wanneer herstel onmogelijk is, een verklaring van de reparateur.
  • Het proces verbaal bij diefstal of inbraak.
  • De boekingsstukken van de reis bij een reisschade en annulering.
  • De annuleringkostennota bij een annuleringsschade.
  • De nota`s van de gemaakte vakantiekosten bij een reis of annuleringsschade.
  • Het dossiernummer van de alarmcentrale bij reis of annuleringsschade.

De lijst hierboven is niet volledig. Dat kan ook niet: iedere schade is weer anders. Maar wanneer u in ieder geval bij het indienen van de schadeclaim deze boodschappenlijst even snel doorloopt, is de kans groot dat u met uw volgende ingediende schade sneller weer buiten de winkel staat!

Deze blog is geschreven door Jeoffrey Tomassen, Schadebehandelaar bij Nedasco.