Help uw medewerkers de bedrijfsdoelen te halen

26-04-2018

Jeroen BaisElke maand vertelt een van de consultants van Next Step Factory hoe u kunt werken aan uw onderneming en ontvangt u praktische tips. De bijdrage van deze maand is verzorgd door: Jeroen Bais.

De meeste bedrijven waar wij komen, maken elk jaar een operationeel plan. Maar daarin ontbreekt nogal eens een effectief plan om medewerkers te ondersteunen in het behalen van de doelstellingen. Hoe zou zo’n plan eruit moeten zien?

Een effectief plan voor medewerkers moet antwoord geven op onderstaande vragen:

  • Wat moeten uw mensen doen?
  • Hoe zouden ze het moeten doen?
  • Waarom moeten ze het doen, oftewel hoe past dit in de algemene visie van het bedrijf?

Zorgvuldig samengesteld team

Om een team effectief te laten samenwerken, is het belangrijk dat uw mensen op individueel niveau boven zichzelf kunnen uitstijgen. Maar ook dat ze als team elkaar versterken, ieder vanuit zijn eigen talent en competenties. Hoe groter de diversiteit binnen het team, hoe meer de individuele medewerkers elkaar versterken. Het is dan ook cruciaal om het team zorgvuldig samen te stellen.

 

Investeren in ‘je goed voelen’

Verder is het belangrijk om mensen werk te laten doen waar ze van houden en waar ze goed in zijn. Als mensen over de vereiste vaardigheden beschikken en gelukkig zijn in hun rol, is dat een ideale situatie om tot topprestaties te komen. Maar lekker in je vel zitten, vinden veel bedrijven een privéaangelegenheid. Daar wordt niet specifiek in geïnvesteerd. Is dat wel terecht?

Vaardigheden kun je oefenen, kennis kun je leren. Maar echt lekker in je vel zitten is een continu proces. Medewerkers zich goed laten voelen betekent investeren in de mens in plaats van in de functie. Dus naast vakkennis, ook training en coaching op het persoonlijke vlak. Dat proces vindt op het werk, maar ook buiten het werk plaats. Uw medewerker is een mens en neemt zijn hele hebben en houwen mee naar zijn werk.

Welke rollen zijn nodig in uw bedrijf?

Hoe creëer je een organisatie met de juiste mensen die de juiste taken uitvoeren?

Bekijk uw bedrijfsplan en werk achteruit vanuit de eindtoestand.

  • Waar staat u met uw bedrijf over 3-5 jaar?
  • Wat voor soort klanten heeft u nodig om dat ​​bedrijf te creëren?
  • Welke diensten zullen deze klanten van uw bedrijf verlangen/verwachten?

Als u weet wat u aan uw klanten wilt leveren, kunt u vaststellen welke rollen nodig zijn om deze dienstverlening mogelijk te maken. Heeft u al een team? Probeer dan toch onbevangen en vanaf een blanco vel papier invulling te geven aan de rol van uw medewerkers.

Niet alleen de korte termijn

Natuurlijk is het genereren van inkomsten op de korte termijn het meest urgent. Maar door alleen daar op te focussen, kan een plan om uw medewerkers te ondersteunen makkelijk over het hoofd worden gezien. Als u uw bedrijf echter naar een hoger niveau wilt tillen, dan is het nodig zo’n plan wel op te stellen en doorlopend aan te passen.