Hoe geef je advies op afstand?

18-03-2020

Het kantoor is leeg, veel medewerkers werken thuis en hebben online contact. Gelukkig is dit vandaag de dag allemaal mogelijk, maar het voelt toch een beetje onwennig. Hoe geef je advies op afstand? En hoe werk je samen met je collega’s nu je niet samen op kantoor zit? Je bent niet de enige die hier tegenaan loopt. Momenteel hebben we er allemaal mee te maken. Daarom een paar handige tips op een rijtje, zodat we samen het beste maken van de situatie waar we ons in bevinden.

10 tips voor ‘advies op afstand’

In deze onzekere tijden hebben jouw klanten natuurlijk veel vragen. Omdat fysieke bezoeken worden afgezegd betekent dit niet dat je geen advies meer kan geven. Digitale tools bieden een uitkomst, bijvoorbeeld videobellen. Als je hier niet eerder mee hebt gewerkt is het in het begin even wennen. Lees deze 10 tips hoe je dit aanpakt:

  1. Behandel het webcamgesprek hetzelfde als een gesprek op locatie, qua afspraken en qua presentatie van jezelf.
  2. Geloof in jezelf! Ook via met advies op afstand kun jij jouw kennis, kunde en betrouwbaarheid goed overbrengen.
  3. Stuur jouw klant vooraf een e-mail met uitleg over de manier van advies en de benodigde info die hij/zij eventueel ter voorbereiding op het gesprek kan verzamelen.
  4. Vraag af en toe of je klant dezelfde inhoud op zijn/haar beeldscherm ziet.
  5. Wees je bewust van je gezichtsuitdrukkingen.
  6. Gebruik het feit dat je de gezichtsuitdrukkingen van de klant kunt zien (ja als antwoord, nee qua kijken).
  7. Vraag of jouw klant liever zelf de tekst op het scherm leest of dat jij voorleest.
  8. Wees eerlijk tegen je klant dat dit voor jou ook een nieuwe werkwijze is en vraag om feedback. De klant zal zich mede-eigenaar voelen van iets nieuws.
  9. Vraag aan het einde van het gesprek of er nog openstaande vragen zijn, vertel hoe nu verder en vraag wat de klant van deze werkwijze vindt.
  10. Deel tips & tricks en ervaringen met collega’s.

Meer weten? Neem contact op met Future of Finance: klik hier.

(Bron: futureof.finance)

Werkzaamheden voortzetten

Tegenwoordig zijn er diverse tools die thuiswerken makkelijker maken. Met videobellen, chatten, scherm delen en veilig (grote) bestanden kunnen delen is samenwerken met je collega’s op afstand geen uitdaging meer. Maar wat nou als je deze tools niet tot je beschikking hebt? De maatregelen die het kabinet heeft getroffen om het coronavirus tegen te gaan zorgen voor nogal wat opschudding in het bedrijfsleven. Iedereen moet even schakelen en aanpassen, dat is al lastig genoeg.

Daarom stelt Adfiz in samenwerking met ANVA het communicatieplatform Safebay twee maanden lang vrijblijvend en gratis beschikbaar aan adviseurs die niet over deze faciliteiten beschikken. Aanmelden kan direct met deze link: https://im.safebay.io/session/registertype. Wanneer de twee maanden voorbij zijn hoef je niets te doen, je zit nergens aan vast wanneer je gebruik maakt van deze kosteloze optie. Op www.safebay.nl/service vind je een FAQ of je kunt vragen stellen via de webchat. Mocht het gebruik van Safebay je bevallen, dan kun je na de eerste twee maanden Safebay blijven gebruiken voor slechts €5,- per persoon per maand.

Neem de tijd

Iedereen wil zijn werk zo goed mogelijk uit blijven voeren. Het is even omschakelen nu, maar dat moeten we allemaal. Geef jezelf daarom ook de gelegenheid om hier je weg in te vinden. Je bent hierin niet de enige. Help je collega’s of klant waar nodig, zodat je met elkaar het werken op afstand eigen maakt. Laten we samen zorgen dat we het beste maken van deze nieuwe en nog een beetje onwennige situatie.