Aandachtspunten reisverzekering in coronatijd
18-05-2021
Na een periode van stilstand begint het reizen weer langzaam op gang te komen. De zomervakantie staat voor de deur en de verwachting is dat er meer aanspraak op de reis- en annuleringsverzekering wordt gedaan. Wat kan en mag er op dit moment van de overheid en wat zijn de gevolgen hiervan voor de reisverzekering?
Het reisverbod is per 15 mei 2021 aangepast
Nederland werkt met kleurcodes die gebaseerd zijn op lokale infectiedruk, testcapaciteit en eventuele zorgwekkende nieuwe virusmutanten. Reizen mag naar landen met een groene en gele code. Bekijk hieronder op de kaart* per land welke kleurcode van toepassing is. Daarnaast is het vaccinatiepaspoort, waarmee reizen soepeler wordt, in de maak. Het is echter de vraag of de EU-lidstaten het paspoort op tijd kunnen invoeren en of het qua regelgeving in elk land hetzelfde wordt.
*deze kaart is ontwikkeld door DAS in samenwerking met Checkkie.
Dekking verzekering en onzekerheden hierin
Door de onzekerheden omtrent Covid-19 en de maatregelen, verandert het standpunt van verzekeraars omtrent de polisdekking ook vaak. Wij raden jou daarom aan om de dekking pas na te gaan op het moment dat de schadeclaim zich voordoet. Voor verzekeraars blijft in de basis het ‘onzekere voorval’ het uitgangspunt. Zij kijken per geval wat voorzien kon worden en wat niet.
Nedasco volgt het standpunt van de risicodrager
Nedasco is volmacht van veel verschillende maatschappijen. Het standpunt van de betreffende maatschappij is voor ons leidend in de afhandeling van een schade. Veel maatschappijen beschikken over een eigen corona Q&A pagina waar jij als financieel adviseur informatie kunt vinden. Staat het antwoord op jouw vraag hier niet tussen of twijfel je over de dekking? Dan kun je altijd contact opnemen met het Serviceteam Particulier via 033 – 46 70 830 of serviceteam.particulier@nedasco.nl
Belangrijke punten voor een vakantie binnen Nederland
Er gaan aankomende tijd ook veel vakanties in Nederland plaatsvinden. Wij adviseren jou om de onderstaande punten bij jouw klanten onder de aandacht te brengen:
- Er moet altijd een boekingsnota van minimaal één overnachting worden overhandigd. Pas bij minimaal één overnachting is er sprake van een reis in de voorwaarden van de verzekering. Schade in geval van een dagje uit is niet gedekt.
- De rol van de inboedelverzekering is groter in Nederland. Controleer in geval van schade aan bagage eerst of de inboedelverzekering dekking biedt. De inboedelverzekering gaat in de meeste gevallen uit van nieuwwaarde, terwijl de reisverzekering uitgaat van dagwaarde.
- In het kader van het Convenant Samenloop Reis en Zorgverzekeringen maakt het niet uit of medische kosten worden ingediend bij de reisverzekering of bij de zorgverzekering. De eerst aangesproken verzekeraar neemt de claim in behandeling. Wij raden jou aan om eerst de zorgverzekeraar te benaderen. Dan weet je zeker dat het eigen risico van de klant wordt bijgewerkt. Ook worden claims doorgaans sneller behandeld door de zorgverzekeraar door hun specialisme in medische zaken.
- Is bagage tijdens een reis in Nederland (of buitenland) gestolen of verdwenen? Laat jouw klant dan aangifte doen bij de politie. Wij vragen bij diefstal of verlies altijd om een kopie van de politie-aangifte.
Vragen?
Heb je vragen over de reis- of annuleringsverzekering? Neem dan contact op met het Serviceteam Particulier via 033 – 46 70 830 of serviceteam.particulier@nedasco.nl.