Actuele updates: inkomensverzekeringen, verzuim en sociale wetgeving
10-12-2024
In dit nieuwsbericht lees je over een aantal actuele zaken die spelen rondom (collectieve) inkomensverzekeringen, verzuim in Nederland en sociale wetgeving. We houden je graag op de hoogte.
Waarom steeds meer kleine werkgevers kiezen voor de MKB Verzuim Ontzorgverzekering (VOV)
Sinds de start van dit product in 2020 kiezen steeds meer kleine werkgevers – tot 25 werknemers- voor de MKB Verzuim Ontzorgverzekering. In 2023 waren er landelijk al ruim 25.000 van deze contracten afgesloten. Maar waarom is deze verzekering zo populair?
De VOV heeft een aantal voordelen ten opzichte van de reguliere ziekteverzuimverzekering:
- Stabiele premie: Je hebt minder risico op grote premiestijgingen.
- Ondersteuning bij re-integratie: Je krijgt hulp van een casemanager die zowel werknemer als werkgever begeleidt bij re-integratie en verzuim.
- Ruime vergoeding: De VOV heeft een ruime vergoeding voor re-integratie-en interventiekosten.
- Poortwachterproof: De VOV helpt je om te voldoen aan de eisen van de Wet verbetering poortwachter.
Deze voordelen maken de VOV aantrekkelijk voor kleine werkgevers die behoefte hebben aan financiële zekerheid en uitgebreide ondersteuning bij ziekteverzuim. De VOV neemt veel zorgen weg en helpt bedrijven om aan alle verplichtingen te voldoen.
Wist je dat?
Vanaf 1 januari 2025 breiden we de Nedasco Verzuim Ontzorgverzekering aanbod uit met meer geselecteerde arbodiensten. Dit zijn de nieuwe combinaties:
We zorgen ervoor dat deze combinaties vanaf 1 januari 2025 beschikbaar zijn via onze nieuwe Inkomentool. Heb je vragen of wil je een offerte? Neem dan contact op met je klantteam Inkomen Commercieel Beheer.
AOW-leeftijd blijft gelijk in 2030
De AOW-leeftijd in Nederland is gekoppeld aan de levensverwachting. Elk jaar wordt 5 jaar vooruitgekeken of de AOW-leeftijd moet worden verhoogd.
Op basis van de laatste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat de levensverwachting van 65-jarigen in 2030 minder hard stijgt dan eerder berekend. De oorzaak ligt in de hogere oversterfte tijdens de coronapandemie. De AOW-leeftijd blijft in 2030, net als in 2029, staan op 67 jaar en drie maanden.
Actuele verzuimcijfers stijgen door griepklachten
Het gemiddelde verzuim steeg in oktober 2024 naar 4,9%. In september was dit nog 4,6%. Arbodiensten zien een forse stijging van het aantal ziekmeldingen in september en oktober. Deze stijging is grotendeels te verklaren door een toename van griepachtige klachten. Arbodiensten adviseren daarom ook preventieve maatregelen te nemen.
- Zorg voor een goede basis hygiëne.
- Ventileer vaker werkruimtes bij griepachtige klachten.
- Werk thuis als je griepklachten hebt.
In het MKB ligt het verzuim met 4,5% iets lager dan bij grote bedrijven, waar het verzuim steeg naar 5,7%.
Stress gerelateerde en andere, veel voorkomende verzuimoorzaken
Verzuim door stress gerelateerde klachten steeg in de periode juli 2023 – juni 2024 met 8% ten opzichte van het jaar daarvoor. In de afgelopen vijf jaar is dit zelfs met 30% toegenomen. Vroegtijdige signalering en blijvende aandacht voor de medewerkers blijft van groot belang volgens arbodienstverleners.
Wetsvoorstel VBAR: verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden
De overheid maakt zich al langere tijd zorgen over schijnzelfstandigheid bij zzp’ers. Bij schijnzelfstandigheid betaalt de opdrachtgever aanvankelijk geen loonbelasting en geen premies voor volksverzekeringen. De ondernemer kan daarnaast gebruikmaken van verschillende aftrekposten, zoals de mkb-winstvrijstelling. Volgens de overheid is de zzp’er hierdoor vaak onvoldoende beschermd tegen werkloosheid en arbeidsongeschiktheid.
Op 1 januari 2024 steeg het aantal zelfstandigen naar ongeveer 1,6 miljoen. Dit betekent dat het om een grote groep werkenden gaat.
Als oplossing werd in 2016 de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (Wet DBA) ingevoerd. Het doel van deze wet was om duidelijk te maken wanneer iemand als schijnzelfstandige werkt. Maar omdat de handhaving van de Wet DBA achterwege bleef, groeide het probleem van schijnzelfstandigheid verder.
Het nieuwe wetsvoorstel VBAR moet meer duidelijkheid geven over de vraag of iemand een werknemer of een zelfstandige is. Een belangrijk onderdeel van dit voorstel is het “rechtsvermoeden van een arbeidsovereenkomst”. De Belastingdienst heeft hiervoor een beslis- en afwegingskader beschikbaar gesteld op haar website.
De Raad van State heeft echter recent geadviseerd om het wetsvoorstel aan te passen, omdat het toetsingskader en de criteria nog steeds onduidelijk zijn. Minister Van Hijum van Sociale Zaken heeft de conceptwet VBAR inmiddels naar de Tweede Kamer gestuurd. Hij gaf aan dat de kritiek van de Raad van State mogelijk wordt verwerkt en dat het ministerie nog kijkt naar een mogelijke opsplitsing van de wet.
Wat gaat er nu gebeuren?
- De Belastingdienst gaat per 1 januari 2025 met 80 inspecteurs handhaven op de Wet DBA. De controle richt zich op de opdrachtgevers.
- Vanaf 1 januari 2025 mag de Belastingdienst boetes en naheffingen opleggen bij schijnzelfstandigheid.
- Veel bedrijven denken opnieuw na op het inhuren van een zzp’er na 31 december 2024
- We zien nu al een verschuiving naar uitzendbureaus, payroll bedrijven en andere constructies
De verwachting is dat de Wet VBAR niet op heel korte termijn zal ingaan.