Geen naverrekeningsgegevens aangeleverd: wat nu?
28-06-2023
Vanaf maandag 3 juli is het naverrekeningsportaal voor inkomensverzekeringen gesloten. Wat gebeurt er als jouw klant geen gegevens heeft aangeleverd? We zetten het voor je op een rijtje.
96% heeft zijn gegevens wél aangeleverd
De meerderheid van de klanten (96%) heeft zijn gegevens aangeleverd. Dat is erg fijn.
Als de gegevens niet zijn aangeleverd, heeft dat helaas gevolgen. Voor ongeveer 4% van onze relaties zorgt het niet aanleveren mogelijk voor problemen.
Niet aangeleverd betekent soms: een toeslag
Gegevens niet aangeleverd? Soms wordt er dan een toeslag (‘boete’) opgelegd. Sommige klanten hebben deze toeslag al gekregen op hun verzuimverzekering. Dit geldt voor verzuimverzekeringen van:
- Nedasco Employee Benefits Pool
- Nationale Nederlanden
De toeslag wordt niet teruggedraaid voor de naverrekening van 2022. Ook niet als de gegevens later toch nog aangeleverd worden. De toeslag voor het voorschot voor 2023 kan volgend jaar weer worden hersteld als de naverrekeningsgegevens worden aangeleverd. Dan wordt er naverrekend op basis van de aangeleverde gegevens.
Niet aangeleverd betekent: vertraging verwerken claim
Niet alle klanten krijgen te maken met een toeslag. Maar het niet aanleveren van gegevens levert wel een vertraging op bij het verwerken van een claim.
Een uitleg
Onze afdeling Claims heeft de gegevens die worden aangeleverd bij de naverrekening nodig om een claim te beoordelen en te verwerken. Zij gebruiken daarvoor met name de verzamelloonstaat. Hierop staan alle medewerkers en lonen vermeld. Heeft er geen naverrekening plaatsgevonden? Dan vragen zij de gegevens alsnog op. Totdat deze gegevens ontvangen zijn, wordt de claim on hold gezet. Hierdoor moet de klant langer wachten op zijn uitkering.
Heb je vragen of wil je meer informatie?
Neem dan gerust contact op met de Inkomensdesk Naverrekenen via inkomen.naverrekeningen@nedasco.nl of 033 – 46 70 840.