Digitaal schade melden: zo doe je dat

24-06-2025

Bij jullie kun je toch geen schade digitaal melden? Dat horen we regelmatig. Maar goed nieuws: dat kan wél. Vanuit de portefeuille van je klant op NSN meld je eenvoudig schade via een online schadeformulier. Hier kan je zowel kleine schades (bagatel) als grotere schades melden. In dit artikel lees je hoe je digitaal schade meldt en wat de voordelen zijn. Ook geven we je een aantal tips.

Hoe doe ik een digitale schademelding?

  1. Log in op NSN en ga naar Mijn Portefeuille.
  2. Klik op de portefeuille van je klant waarvoor je schade wilt melden.
  3. Ga naar de juiste polis en klik op ‘Schade melden’. Je komt nu bij een online formulier.
  4. Vul de gegevens in, zoals de schadedatum, soort schade en een omschrijving van de oorzaak. De gegevens die we al hebben, zijn al ingevuld.
  5. Upload relevante documenten, zoals foto’s, nota’s of een politierapport. Voeg ook een ingevuld en ondertekend schadeformulier toe. Deze documenten hebben we nodig om de schade te kunnen beoordelen.
  6. Alles ingevuld? Klik dan op ‘versturen’.
  7. Er wordt direct een schadedossier aangemaakt. Je ontvangt een e-mail met het dossiernummer.

Let op: het online schadeformulier werkt alleen bij polissen die wij zelf behandelen. Voor rechtsbijstand en provinciale polissen moeten schades dus via de mail worden gemeld.

Voordelen van digitaal schade melden

Digitaal schade melden heeft een aantal voordelen:

  • Snellere afhandeling: doordat je meteen alle benodigde informatie aanlevert, kunnen we de schade sneller beoordelen én uitbetalen.
  • Direct een dossiernummer: direct na het melden van de schade ontvang je een mail met een dossiernummer. Dit nummer maakt contact over de schade makkelijker. Wanneer je de schade per mail meldt, krijg je het dossiernummer pas nadat een behandelaar de schade oppakt.
  • Ook voor bagatelschade: kleine schades meld je via hetzelfde formulier. Bij het invullen van het formulier zie je vanzelf of de schade aan de voorwaarden voor bagatel voldoet. Is dat het geval? Dan betalen we de schade al binnen 2 werkdagen uit.

Schade digitaal melden zorgt dus voor een soepeler proces en een snellere uitbetaling. Zo houd jij je klant tevreden.

Wat is bagatelschade?

Bagatelschade is schade die kleiner is dan €1.250 en voldoet aan een aantal voorwaarden. Bij dit soort schade hoef je geen documenten (zoals foto’s, politierapporten of nota’s) mee te sturen* en keren we de schade uit zonder deze te beoordelen. Zo kunnen we kleine schades snel afwikkelen. Zaken als persoonlijke gegevens en het eigen risico worden natuurlijk wel gecontroleerd.

*Let op: als tussenpersoon moet je wel alle relevante documenten in het bezit hebben. We kunnen deze bij een steekproef controleren.

Meer weten over bagatel? Of hulp nodig bij het invullen van het schadeformulier? Wij helpen je graag. Neem contact op met onze afdeling Brand/Varia via 033 – 46 70 890 of de afdeling Verkeer via 033 – 46 70 880.

Tips: zo meld je schade digitaal

Om een digitale schademelding zo soepel mogelijk te laten verlopen, hebben we een aantal tips:

  • Geef een duidelijke omschrijving van ieder document dat je uploadt, bijvoorbeeld ‘Foto schade’ of ‘Offerte schadeherstel’. Dit zorgt voor een snellere afhandeling.
  • Heb je een referentienummer? Vul die dan in. Dit maakt communicatie en het terugvinden van schades makkelijker.
  • Geef het e-mailadres van de verzekerde op. Dan kunnen wij direct contact opnemen als we een expert moeten inschakelen.
  • Lever het dossier zo volledig mogelijk aan. Hoe minder we hoeven na te vragen, hoe sneller we de schade kunnen afhandelen.